269 fans | Vote

#620 : En Quête du Passé

 

L'équipe SG-1 est à bord du Prométhée pour tester son vol. L'engin a des problèmes et ils se dirigent vers une planète inexplorée qui, jadis, posséda une Porte des Etoiles devenue apparemment inactive. Là, ils sont la cible de missiles mais finissent par convaincre les habitants qu'ils ne veulent que les rencontrer et non les envahir. Les Tagreans semblent ne rien connaître de la Porte des Etoiles, ni de leur histoire au-delà de 300 ans. Jonas et Teal'c découvrent que la planète vécut sous la dictature d'Horus. Ils parviennent à localiser l'endroit où fut ensevelie la Porte des Etoiles. Mais l'équipe est faite prisonnière par Calfas, le chef militaire des Tagreans...

Popularité


3.75 - 4 votes

Titre VO
Memento

Titre VF
En Quête du Passé

Première diffusion
07.03.2003

Première diffusion en France
06.06.2003

Plus de détails

Ecrit par : Damian Kindler.

Réalisé par : Peter Deluise.

Apparitions :

Ray Galletti (Navigateur)

John Novak (Colonel William Ronson)

Robert Foxworth (Chairman Ashwin)

Miguel Fernandes (Commandant Calfas)

Ingrid Kavelaars (Major Erin Gant)

Alex Diakun (Tarek Salamun)

620 - En quête du passé

Au dessus de la Terre, l'équipage du Prométhée (cf. « Prométhée ») s'entraîne à des simulations d'attaque. Jack tourne en rond dans le vaisseau et commence à être exaspéré par tous ces exercices. Avec Teal'c, il arrive sur le pont du vaisseau et touche deux mots au commandant.

Hammond contacte Jack, qui lui explique la situation. Mais le Général le rassure en lui disant que la mission vers P7X-009 ne devrait prendre que quelques heures. Le Prométhée reçoit l'autorisation de partir en mission, et saute en Hyperespace.

Pendant le voyage, Jack explique qu'il au commandant qu'il trouve ridicule de ne pas utiliser les connaissances de Teal'c. Le commandant et d'accord avec ça, mais il lui explique que son équipage devra se débrouiller seul dans l'avenir. Soudain, le vaisseau sort de l'hyperespace. Tous se retrouvent sur la passerelle. Là, ils découvrent que l'instabilité du naquadria a provoqué cette panne. Il est alors impossible de relancer le moteur. Jonas, Carter et le Major Grant parte examiner le problème.

En salle des machines, Carter confirme que le problème provient bien du module tampon. Jonas découvre que pendant le voyage, ils ont traversé une étoile en effondrement, ce qui a fait griller le module.

Quelques temps plus tard, Jack et Teal'c rejoignent le Major et le Colonel en charge du vaisseau. Jack pense que Thor est indisponible sinon il aurait déjà agit. Carter les informe que si l'hyper propulsion était relancée, cela provoquerait l'instabilité du naquadria, et par conséquent la destruction complète du vaisseau. Jonas soumet alors son idée.

Sur le pont, Jonas explique que d'après le cartouche d'Abydos (cf. « Enfants des Dieux »), il y aurait une planète, assez proche de leur position, avec une Porte des Etoiles. Sam propose alors de s'y rendre en hyperespace pour ce petit trajet. Le Colonel Ronson autorise ce voyage. Le vaisseau passe en hyperespace et en ressort prés de la planète. Mais le naquadria est devenu trop instable et risque d'exploser. Ronson de larguer le réacteur et de s'en écarter au maximum. Le réacteur explose en orbite. Le vaisseau a perdu l'informatique de bord. C'est alors que le radar détecte des missiles en direction du vaisseau. O'Neill décide d'envoyer un message de détresse vers la planète. Il leur explique la situation mais pas de réponse. Soudain les missiles explosent dans l'espace. Ils reçoivent un message du Commandant Kalfas, chef des armés de Tagrea. Il leur donne des coordonnées pour atterrir.

Le Prométhée se pose à l'endroit indiqué. Sg-1 sort alors du vaisseau grâce, aux anneaux de transport, pour rencontrer leurs hôtes. Sg-1 s'éloigne du vaisseau qui est encerclé par des canons prêt à ouvrir le feu. Ils sont alors encerclés par les soldats de la planète. Kalfas leur ordonne de déposer leurs armes immédiatement. Jack essaye de se présenter en vain. Alors ils s'exécutent.

Ils sont amenés dans une ville pour rencontrer les chefs de ce monde. O'Neill s'excuse de l'accident. Samantha demande au Président Ashwan qu'ils sont à la recherche d'un engin alien permettant de voyager à travers la galaxie. Jack décrit l'objet, mais il semble que personne ne l'ait jamais trouvé sur ce monde. Samantha demande alors l'accès à leurs archives pour pouvoir chercher la Porte. Kalfas leur explique qu'ils ne sont pas autorisés à circuler, mais Ashawn leur dit qu'il leur fournira des archives. Une fois partie, Kalsaf explique que Sg-1 est peut être des espions. Mais le Président lui pense que si ils retrouvent la Porte, cela permettrait à son peuple de retrouver son passé. Kalsaf lui dit alors que si le passé a été enterré c'est pour un bonne raison.

De retour au Prométhée, Jonas, Samantha et Teal'c parcourent les archives. Mais Jonas explique qu'il n'y a aucune trace de la Porte et qu'aucun de ces documents ne remonte pas à plus de 300 ans.

Quelques instants plus tard, Ronson apprend que les dignitaires Tagrea sont invités à manger dans le vaisseau. En contre partie, Jonas et Teal'c ont un accès à l'ensemble de leurs archives. Ronson est choqué de ne pas l'avoir appris plus tôt. Mais il accepte quand même.

De leur coté, Jonas et Teal'c cherchent des indices sur la Porte dans une bibliothèque de la ville. Mais ils ne trouvent aucune trace du passé de ce peuple. Teal'c remarque que quelqu'un les surveille.

Dans le Prométhée, Ashwan n'en croit pas ses yeux. Carter lui explique la technologie de ce vaisseau. Elle lui explique que la vocation première du vaisseau est la défense de la Terre. Kalsaf assure Ronson que les militaires n'ont aucune raison d'attaquer, sauf provocation.

Dans la bibliothèque, Jonas et Teal'c rencontre l'homme qui les surveillait : Tarek Solamon, un professeur de mathématiques de l'université. Il explique qu'il peut les aider à retrouver la Porte des Etoiles.

A bord du Prométhée, le repas est servi. Ashwan est fasciné par la situation. Carter lui demande pourquoi leurs archives ne remontent que 300 ans plutôt. Ashwan explique que son peuple a connu une période sombre, longue et pénible, et que ses ancêtres ont voulu le cacher. Kalsaf explique que de toute façon cale ne concerne plus le peuple de cette planète. Ronson explique que sur Terre, on étudie le passé pour éviter de reproduire les erreurs commises jadis. Le Président lève alors son verre afin de détendre l'atmosphère. Une fois fini, les délégués quittent le vaisseau.

Dans son bureau, Tarek montre à Jonas des artefacts du temps au son peuple vénéré Horus (Heru-ur). Teal'c explique que ce n'est pas un dieu. Jonas explique que les Goa'ulds asservent les peuples et les déportent de leur terre natale. Il leur montre alors des glyphes et un dessin de la Porte. Selon ce qui est écrit, l'appareil serait dans le désert du nord : le désert d'Anhur.

Kalsaf informe le Président que les humains veulent aller dans le désert. Kalsaf pense qu'ils veulent reconnaître le terrain, mais Ashwan insiste pour qu'on les y amène et qu'on les aide. Kalsaf n'a d'autre choix que d'obéir.

Dans le désert, Jonas parvient à localiser la Porte. Ils se mettent alors à creuser. Ils parviennent à trouver la dalle recouvrant la Porte. Jonas traduit les glyphes : « ci-gît le Chaapa-aï d'Heru-ur, faux dieu du peuple de Tagrea. Que jamais il ne revoit le soleil. » O'Neill est aussitôt informé de la découverte. Des militaires viennent les aider à déterrer la Porte et le DHD. De loin, Kalsaf espionne les fouilles. La Porte est remise à la verticale. Puis Jonas essaye de composer les coordonnées. C'est alors que le feu est ouvert sur eux. Kalsaf et ses hommes les encerclent.

Dans la ville, Ashwan est informé de la situation. Il trouve cette attitude scandaleuse et Kalsaf refuse d'obéir aux ordres. Carter suggère alors d'utiliser le Prométhée pour les impressionner. Prés de la Porte, Kalsaf refuse d'écouter Jonas et les soupçonne de vouloir envahir la planète. Kalsaf explique alors qu'il compte envahir la Terre.

A bord du vaisseau, Ronson refuse de décoller car les boucliers du vaisseau ne sont toujours pas réparés. Ashwan explique alors qu'il souhaite décoller avec le vaisseau. Ronson décide alors de décoller pour se rendre à la Porte. Le Prométhée décolle est les canons ne font pas feu.

Quelques instants plus tard, le vaisseau arrive sur place. Ashwan, Jack et Sam sortent du vaisseau. Le Président ordonne à Kalsaf de relâcher ces hommes, mais il refuse. Il ordonne alors aux soldats de s'emparer de Kalsaf. Jack le remercie et félicite pour son autorité.

Quelques temps plus tard, Sam explique qu'ils vont revenir dans quelques jours avec le matériel nécessaire aux réparations. Puis Sam compose les coordonnées de la Terre.

 

620 - en quête du passé


le prométhée, en orbite autour de la terre


commandant : (en entrant dans la selle des commandes) que tout le monde se tienne prêt à la manoeuvre. major gant au rapport
major gant : un vaisseau spacial vient de sortir de l'hyper-espace à babord mon colonel, il s'agit d'un ha'tak goaul'd
commandant : alerte générale
une alarme se met en route, major gant : le vaisseau goaul'd se rapproche de notre position colonel, il se prépare à tirer
commandant : bouclier au maximum, lance missile parait, batterie 1 à 4, système offensif primaire enclenché
major gant : à vos ordre


dans un couloir jack et teal'c passe une porte, un soldat fonce sur jack qui se pousse à la dernière minute


jack : regardez où vous mettez les pied. on s'entend plus hurler là-dedans
teal'c : je pense que le colonel ranson nous appele au poste de combat
jack : encore
teal'c : nous ne sommes pas censé participer à d'éventuelles réparations ?
jack : si, mais comme il n'y a rien de cassé pour le moment on n'a rien à faire à pars aller dire deux mots au colonel ranson.


jack et teal'c arrive en salle des commandes


major gant : le vaisseau goaul'd est à porté de tir
commandant : systeme d'armement paraît à ouvrir le feu à mon commandement


jack : (à teal'c) si l'armement n'st pas prêt à ouvrir le feu je vois pas qui pourrait l'être
teal'c : personne en effet


commandant : vous n'êtes pas censés être sur la passerelle pendant les simulations de combat spacial
jack : non, et ça sa fait parti des choses qui m'ennuie
commandant : nous en reparlerons plus tard, vous ne voyez pas que nous sommes en plein exercice
jack : mais on fait que ça des exercices depuis notre départ.... très bien, on en reparle tout à l'heure. officier teal'c, tenez vous prêt à d'éventuels réparations
teal'c : je suis prêt mon colonel
jack : oui, même en combat on ne parle pas de cette façon la, sa nous fait tout drôle


jack et teal'c repartent


commandant : bien, on reprend l'exercice


générique de début


dans une pièce du vaisseau, jack est assis devant une console et parle avec le général hammond qui se trouve sur terre


jack : pour être franc mon général, j'ai comme l'impression qu'on les gène
hammond : il n'y a personne qui connaisse les bonds en hyper-espace et le prométhée lui même mieux que vous et les membres de sg-1 colonel. de toute façon cet aller-retour vers P7X-009 ne devrait pas prendre plus de quelques heures et etant donné que c'est un vol d'essai le général grir et moi préférons vous savoir à bord du vaisseau
jack : mais on sait tous les deux qu'il ne va rien se passer non
hammond : c'est une précaution, profitez bien du voyage. terminé

en salle des commandes


commandant : ici le prométhée, demandons autorisation de commencer notre mission
voix : prométhée ici controle au sol, confirmons autorisation d'ouvrir une fenêtre d'hyper-espace
commandant : bien reçu. major, vous avez le feu vert
major gant: ouverture de la fenêtre d'hyper-espace


le vaisseau rentre en hyper-espace. le commandant et le major gant marchent dans les couloirs


commandant : lancez des programmes diagnostic sur tous les systemes primaires et secondaires du vaisseau
major gant : anneaux de transfert compris?
commandant : j'ai dit tous les systemes, et organisez une simulation de rupture d'intégrité de la coque pendant 5h, sa sera tout
major gant : à vos ordres (elle repart en arrière)


il arrive à l'ascenceur


commandant : tient, jack
jack : vous avez un équipage hors-pair ranson
commandant : merci, votre équipe au sol n'est pas mal non plus
jack : oui justement en parlant d'eux...
commandant : (coupant la parole à jack) attendez jack, je sais se que vous vous dites, si nous devions réellement affronter les goaul'ds votre place serait sur la passerelle et non dans les consignes
jack : ma place à moi pas forcement, mais je trouve ridicule de pas se servir des connaissances de teal'c et de carter
commandant : je suis bien d'accord avec vous, seulement sg-1 n'est à bord que pour le vol d'essai, ensuite mon équipage devra apprendre à se débrouiller tout seul alors autant commencer tout de suite
jack : ouai, vu sous cet angle, vous n'avez peut-être pas tord
comandant : je serais étonné que nous tombions sur les goaul'ds comme par hasard


le vaisseau sort de l'yper-espace


commandant : nous venons de sortir de l'hyper-espace
jack : (par radio) carter, teal'c venez sur la passerelle
le commandant et jack arrive en salle des commandes (appele aussi passerelle)
commandant : major ?
major gant : nous devions voler en hyper-espace pendant encore plus d'une heure, je ne sais pas  se qui s'est passé.


sam, teal'c et jonas arrivent en salle des commandes


commandant : qu'elle est notre position?
homme : nous sommes à 40,6 années lumières de notre destination
sam : (penché sur la console du major gant) quelque chose a provoqué l'arrêt automatique de l'hyper-propulsion
jonas : il n'y a qu'une explication, l'ordinateur de bord a du détecter une instabilité dans le naquadria qui sert de source d'énergie
major gant : les fonctions diagnostic ont relevé une énorme augmentation de tension dans l'yper-propulsion, juste avant l'incident mon colonel
commandant : pouvez-vous redémarrer les moteurs?
major gant : les données sont refusées  par l'ordinateur de bord, je ne controle plus la propulsion
jack : carter ? vous m'aviez promi que tout marcherait
sam : c'est le cas mon colonel
jack : ah oui vous trouvez?
sam : l'hyper-propulsion est protégé par une sorte de régulateur de puissance, c'est un module qui compense les variations du flux d'énergie fournit par le naquadria. il aurait du absorber le choc
teal'c : alors que s'est-il passé ?
jack : bonne question
major gant : et si ce module avait été endommagé?
sam : (au commandant) mon colonel me permettez-vous d'aller voir ?
jonas : oui ah moi aussi ?
commandant : emmenez aussi le major gant et faites moi un rapport dès que possible
sam : à vos ordres


une fois arrivé en salle des machines


sam : le problème se situe  bien au niveau du module de régulation, il a complètement grillé
major gant : pourtant il a été conçu pour supporter d'énorme augmentaiton d'énergie
jonas : mais pas des ondes gravitationnelles. j'ai jeté un coup d'oeil aux archives des détecteurs, notre bond spacial nous a fait traverser le puit gravitationnel d'une étoile en effondrement
sam : l'amplitude de ses ondes dépasse les capacités du module de régulation
major gant :  mais au moins il aura évité qu'elles n'atteignent les moteurs eux même
sam : oui, mais il n'empeche qu'on ne peut plus s'en servir. l'instabilité du naquadria va faire surchauffer les propulseurs jusqu'à se que tout explose
jonas : et sa fera un gros boum


sam, jonas et le major gant sont revenus dans la salle des commandes


jack : il doit pas pouvoir nous aider, sinon il serait là depuis longtemps
commandant : de qui parlez-vous?
jack: de thor. (devant l'air du colonel) tout gris, avec de gros yeux
commandant : merci, j'ai entendu parler de lui
teal'c : les asgards nous ont apporté une aide précieuse en de pareil situation
jack : carter?
sam : le module de régulation de l'énergie a grillé, on ne peut même pas rétablir le circuit en branchant directement les propulseurs en amont, les surcharges du naquadria feraient exploser les réacteurs
commandant : alors il faut absolument réparer ce module, nésitez pas à prendre des composants sur d'autres systemes
sam : malheureusement c'est loin d'être aussi facile
jack : carter?
sam : mon colonel, j'ai pris part à l'élaboration de ce module alors je suis bien placée pour savoir qu'on ne peut pas réparer surtout pas avec le matériel dont on dispose à bord. c'est comme une ampoule dont le filament aurait grillé, c'est l'ampoule entière qu'il faut changer
jack  : est-ce qu'on a des ampoules en rabs dans le placard?
commandant : aucun doublon n'a été embarqué pour ce système
jack : l'officier de maintenance va avoir des ennuis
commandant : ce n'est même pas la peine d'essayer de rentrer sur terre en utilisant les propulseurs subluminiques, sa prendrait des années. les vivres et l'énergie nous manqueraient
sam : et nous subirions les effets relativiste du voyage
commandant : il faut absolument réparer l'hyper-propulsion
jonas : attendez, j'ai peut-être une idée, d'après le cartouche d'abydos il y aurait une planète à 0,3 années-lumières de notre position P3X- 744, nous n'avons jamais réussi  à la contacter mais puisqu'elle est mentionnée sur le cartouche c'est qu'à l'époque elle a eu une porte active
teal'c : mais elle a peut être été enterré
jonas : si nous atteignons cette planète nous pourrons rentrer à la base grace à la porte
major gant : mais en vitesse subluminique le voyage dura 4 mois, nous n'aurons jamais assez de vivre
sam : alors passons en hyper-espace
jack : bon sa marche ou pas, faudrait savoir
sam : l'hyper- propulsion fonctionne mais elle va surchauffer
major gant : la terre est trop loin mais on peut atteindre cette planète
sam : si on se solicite pas le naquadria trop longtemps il devrait rester stable
jonas : si tout va bien
jack : ranson à vous de voir. mais j'ai peur que nous n'ayons pas vraiment le choix  
commandant : major gant, amorcez le passage en hyper-espace


le vaisseau repart en hyper-espace


homme : nous somme en orbite autour de P3X-744
jack : ah donc on n'a pas explosé
commandant : félicitation tout le monde
major gant : les instruments détectent une augmentation rapide des niveaux d'énergie du réacteur  
commandant : déconnecté les  cellules de naquadria
major gant : les commandes ne répondent plus, impossible de refroidir le naquadria
sam : notre passage en hyper-espace a déclenché une réaction en chaine qui est devenue incontrolable, et sans module de régulation pas moyen d'absorber le trop plein d'énergie, nous avons moins d'une minute avant l'explosion du réacteur à naquadria
commandant : tenez vous prete à larguer le réactur major
major gant : à vos ordre  
jonas : mais si jamais je me trompe et qu'il n'y a pas de porte des étoiles sur cette planète nous ne pourrons plus rentrer chez nous mon colonel
teal'c : mais nous mourons si nous ne faisons rien
commandant : poussez au maximum la propulsion conventionnelle
sam : j'ai peur que nous ne puisssions pas nous eloigner beaucoup avant l'explosion
commandant : nous allons tester les boucliers du vaisseau en situation réelle, que tout le monde se prépare à l'impact. larguez le réacteur à mon commandement, 3... 2 ... 1 ... maintenant
major gant : réacteur largué
commandant : éloignons nous le plus possible
homme : à vos ordres


le choc de l'explosion provoque quelques dégats au vaisseau, l'alarme se met en route


commandant : évaluation des dégats
major gant : l'informatique du bord n'a pas résisté à l'impulsion electro-magnétique mais la gravité artificielle et les systèmes vitaux sont opérationnels
commandant : et l'équipage?
major gant : aucune victime mon colonel
commandant : combien de temps pour réparer les systemes secondaires ?
major gant : je ne sais pas encore mon colonel
sam : je voudrais participer aux réparations
commandant : j'allais vous le demander major
homme : mon colonel, je repère plusieurs objets en approche, ils proviennent de la surface de la planète et se dirige vers nous à grande vitesse
commandant : identification
homme : la signature radard correspond à celle des missiles longue porté terrien, ils nous attaquent.... les missiles se dirigent droit sur nous
commandant : changez de trajectoire, on quitte l'orbite
homme : impossible de manoeuvrer
commandant : très bien, dans ce cas préparer nos fusées anti-missiles
major gant : les systemes d'armements sont HS mon colonel
jack : combien de temps avant impact?  
homme : 3min
sam : c'est trop court pour réparer les systemes offensifs ou la navigation
jonas : attendez ils n'ont lancé leurs missiles qu'après l'explosion de notre réacteur au-dessus d'eux, si sa se trouve ils ont cru que leur planète était attaquée
sam : effectivement, c'est possible. si ils possèdent des missiles, c'est qu'il s'agit d'une civilisation technologiquement avancée, l'IEM (impulsion electro-magnetic) qui a endommagé une partie de notre informatique a peut-être aussi provoqué des ravages chez eux
commandant : si c'est le cas comment ont-ils pu lancer des missiles ?
sam : les silos de lancement terriens sont protégés contre les IEM
jack : il faut leur parler
homme : deux minutes avant impact des missiles
major gant : si nous emettons sur de multiples fréquences ils nous entendront obligatoirement  
commandant : allez-y major


jack met une oreillette


jack : ici le colonel jack o'neill, à bord du vaisseau spacial prométhée, est-ce que quelqu'un me reçoit? ... l'explosion qui vient de se produire en orbite était purement accidentelle , elle a provoqué un impulsion electro-magnétique qui a endommagé notre vaisseau et la laissé sans défense, nous ne résisterons pas à votre attaque... on a fait pas mal de chemin pour venir vous voir ... et on aimerait faire votre connaissance, alors si vous aviez la bonté de ne pas vous détruire...
homme : impact dans 1 minute
commadant : attention au choc, verouillez tous les compartiments


une alarme se met en route


jack : (toujours dans l'oreillette) tout ce que nous vous demandons c'est de nous laisser nous poser dans un coin tranquille, laissez nous vous dire qui nous sommes au moins, parce que si vous nous réduisez en pièce avant qu'on vous l'explique vous ne le saurez jamais


les missiles s'auto-détruise avant d'arriver sur le vaisseau


homme : les missiles se sont auto-détruits  à 17 000 mètres de nous
voix : ici le commandant calfas, chef des forces de sécurité de tagréa, nous allons vous transmettre des coordonnées d'atterissages, terminé
jack : ils sont loin de nous acceuillir à bras ouverts mais c'est mieux que rien
commandant : j'aurais préféré attendre que nous ayons réparé les boucliers et l'armement avant d'atterir
major gant : les systemes de navigation seront opérationnels dans quelques minutes
jack : poouf


le vaisseau se pose sur la planète


jonas : (à jack) vous parliez avec le commandant calfas, leur planète s'appele tagréa
jack : calfas, tagréa, ba c'est facile
sam : j'ai programmé les instruments de bord pour qu'ils détectent la présence de naquadria et donc celle d'une porte des étoiles, mais jusqu'ici ils n'ont rien trouvé du tout
teal'c : les informations du cartouche serait-elle fausse?
sam : il n'y a pas de raison
jonas : de toute façon si ils n'acceptent pas nos excuses nous n'aurons pas à nous soucier de retrouver la porte


jack fait signe d'activer les anneaux de transports, sg-1 se retrouve sur le sol de la planète tandis que des canons au-dessus du vaisseau sont pointés en direction de celui-ci, ils arrivent face à des dizaines d'hommes, tous armés


homme : déposez vos armes, immédiatement
jack : bonjour à vous aussi... colonel jack o'neill enchanté de faire....
homme : (coupant la parole à jack)  vous êtes encerclés et nos armes sont pointées sur votre appareil
jack : .... votre connaissance
homme : rendez-vous, nous n'hésiterons pas à vous abattre, cette condition est non négociable
teal'c : apparement ce n'est pas une menace en l'air o'neill
jonas : de toute façon il faut bien que quelqu'un fasse le premier pas
jack : ouai c'est vrai


sg-1 pose leurs armes à terre.


dans un endroit dans la ville, sg-1 est dans une salle, face à un nouvel homme, tout le monde s'assoit autour d'une table


jack : c'est donc à vous que nous devons de pas avoir été pulvérisé, au nom de tout l'équipage, merci. vous nous avez sauvé la vie.
nouvel homme : votre voix m'a inspiré confiance colonel o'neill
jack : c'est gentil, et je vous présente nos plus plates excuses
nouvel homme : étant donné que cette IEM a surtout endommagé votre propre vaisseau, elle n'a pu être qu'accidentelle.
homme : je n'en suis pas si sur moi
nouvel homme : voyons calfas les réseaux énergétiques ont été rétabli partout
calfas : peut être mais n'oublions pas qu'il y a eu des répercutions économique  
nouvel homme : les marchés s'en remetront
calfas : pour l'instant nous ignorons encore le montant des pertes
nouvel homme : c'est une goutte d'eau. pensez à ce que nos amis nous apporte, nous venons pour la premiere fois de rencontrer des êtres venus d'un autre monde... cela représente énormement pour nous. bien, vous dites avoir besoin de nous pour rentrer chez vous, expliquez nous en quoi nous pouvons vous aider?
sam : président ashvan, nous passons que vous disposez d'une machine appartenant à une race allien très avancé et qui permet de se déplacer instantanement à travers la galaxy


le président et le commandant se regardent

jack : pourriez-vous nous prêter votre porte des étoiles ?  
président ashvan : une porte des étoiles ? qu'est-ce que s'est que ça?
jack : une espèce de cerceau, c'est livré avec un cadran, on appuie sur des boutons avec des symboles dessus, sa fait de la lumière et là flouf il y a un machin qui sort
jonas : sa ressemble à ça (montrant un croquis dessiné sur un de ses carnets) en beaucoup plus grand. (en faisant passé son carnet aux hommes) les portes des étoiles sont reliées entre elles par des vortex, en les empruntant on peut traverser l'espace interstellaire en une fraction de seconde, c'est notre seul espoir de revoir notre planète.
calfas : ils cherchent l'anneau des dieux
jack : vous appelez sa l'anneau des dieux, ah bin c'est bien sa aussi comme nom
président ashvan : j'ai peur de vous décevoir mais, jamais personne n'a vu cette porte des étoiles, nous ne savons pas où elle se trouve
calfas : c'est un mythe
président ashvan : disons que jusqu'à présent son existence n'a pas encore été avéré
jack : vous êtes sur que vous avez bien cherché ? ... c'est... sur?
sam : si vous pouviez nous fournir des documents historiques concernant votre peuple et votre planète nous nous ferions une idée....
calfas : (coupant la parole à sam) vous n'espérez tout de même pas circuler ici librement ? dès la fin de cette réunion vous serez raccompagné jusqu'à votre vaisseau et vous n'en sortirez que si nous vous y autorisons
président ashvan : néanmoins je vais faire déposer des copies de nos archives historiques à bord de votre vaisseau spacial
calfas : monsieur le président !
président ashvan : si vous parvenez d'une manière ou d'une autre à prouver l'existence de cette porte des étoiles, nous nous ferons un plaisir de vous aider à la retrouver. se sera le tout premier geste diplomatique entre nos deux mondes
jack : merci président ashvan


sg-1 sort de la pièce


calfas : ces espions cherchent peut être à rassembler des informations en vue d'une invasion
président ashvan : et à quoi voulez-vous que nos archives leur servent même si c'était le cas? mais réfléchissez un peu, si jamais ils avaient raison, si cet anneau existait? vous imaginez, qu'elle emotion de retrouver enfin un fragment de notre passé
calfas : justement, notre passé n'a sans doute pas été effacé sans raison
président ashvan : ils viennent d'un autre monde et ils ont besoin de nous, alors nous les aiderons du mieux que nous pourrons


à bord du prométhée, autour d'une table couverte de papier se trouve sam, jonas et teal'c. jack rentre dans la pièce


jack : alors, sa avance bien ?
jonas : oui et non, ils viennent forcement de la Terre mais rien n'indique comment on les a emmené ici, il n'y a pas de compte rendu archéologique, ni de documents anciens et encore moins de reste ou d'artéfacs extra-terrestre
teal'c : et il n'est fait nulle part mention d'un chapaÏ ou d'une autre technologie utilisée par les goaul'ds
jack : bin alors sa c'est bizarre, (en prenant place autour de la table) les goaul'ds sont loin d'être discret d'habitude, ils laissent toujours trainer des trucs partout
teal'c : effectivement ils passent rarement inaperçus
jonas : en tout cas l'encyclopédie historique de tagréa est pleine de trou
sam : il y a pire, aucun de ses documents ne remontent à plus de 300 ans
jack : peut être parce qu'ici les années sont super longues
sam : ce n'est pas le problème mon colonel, si nous ne découvrons pas d'où vient ce peuple nous ne mettrons jamais la main sur leur porte des étoiles
jonas : soit ces gens-là nous cachent déliberement leur passé....
teal'c : soit leur histoire a presque été entièrement effacé


l'ascenceur s'ouvre sur le commandant, jack et sam


commandant : vous les avez invité à diner à bord du vaisseau !!
jack : non à déjeuner mais c'est pareil
sam : en contre-partie ils ont accepté de laisser teal'c et jonas jeter un coup d'oeil sur leurs archives centrales
jack : une carte de bibliothèque en échange d'une visite guidée
commandant : je trouve que vous auriez au moins pu me prévenir


le commandant s'arrête de marcher au milieu du couloi, jack et sam, cote à cote se retournent vers lui


jack : c'est ce qu'on fait
commandant : écoutez jack, je sais bien ce que vous faites pour tenter de nous ramener chez nous mais je pense d'abord à la sécurité de ce vaisseau et de son équipage, donc je ...
jack : (coupant la parole au commandant) ranson, si on ne retrouve pas leur porte des étoiles votre équipage devra passer sa vie ici
commandant : est-ce que vous pensez que c'est intelligent de faire venir visiter l'interieur du prométhée à des gens qui ont en ce moment même poitent des batteries de missiles dessus?
jack : à leur place nous ferions exactement pareil
sam : colonel ranson, nous allons avoir besoin d'eux et pour l'instant nous sommes loin de leur avoir fait bonne impression
commandant : très bien, organisez votre barbecue de l'amitié mais la visite sera limitée (il s'en va)
jack : (se tournant vers sam) on a prévu un barbecue?


sur la planète, dans une bibliothèque


jonas : combien de planète avez-vous exploré?  
teal'c : 133
jonas : et à chaque fois que cette planète était peuplée d'humain, il y avait forcément des traces de leurs origines terrestre, et là pas de temples ni même de ruines
teal'c : c'est ce qui est le plus étonnant en effet, lorsqu'un goaul'd déporte de nombreux tauris vers un nouveau monde il leur fait toujours battir des monuments en son honneur
jonas : une civilisation ne peut pas avoir effacée tout son passé,il en reste obligatoirement quelque chose, à nous de le découvrir


derrière les rangées de livres, un homme se tient là à écouter


teal'c : quelqu'un nous épit jonas quinn
jonas : oh vous voulez sans doute parler de l'homme qui est planqué derrière l'étagère, il y a déjà plusieurs heures qu'il nous obsèrve... (l'homme en question fait tomber plusieurs parchemins) il n'est pas très discret


sur le vaisseau, une porte s'ouvre sur jack, sam, le président ashvan, calfas et deux autres habitants de la planète


président ashvan : c'est vraiment très impressionnant, et vous dites que la majeure partie de la technologie qui vous a permis de construire ce vaisseau est d'origne extra-terrestre ?
jack : carter... c'est à vous  (il la laisse passer devant lui et prend sa place derrière)
sam : le prométhée est effectivement un hybride, avant nous construisions des modules orbitaux mais rien d'aussi avancé
jack : nous ne maîtrisons pas encore tout à fait le vol interstellaire
sam : c'est une substence rare appelée naquadria qui alimente  la centrale d'hyper-propulsion, malheuresement elle peut être très instable comme vous l'avez constaté à travers l'explosion qui s'est produite un peu plus tot, nous avons du larguer le réacteur en orbite
président ashvan : si cette substance est si dangereuse pourquoi ne pas en utiliser une autre?
jack : tiens c'est drole, j'ai posé la même question
sam : pour le moment nous ne disposons d'aucune source d'énergie qui soit aussi efficace, les matières plus stables ne fournissent pas suffisament de puissance l'hyper-propulsion  
président ashvan : certains de nos experts craignent que le prométhée ne soit en fait un vaisseau de guerre, à ma place que diriez vous?
jack : heu... que c'est vrai
sam : la première vocation du prométhée est de défendre notre planète
calfas : contre ces goaul'ds dont vous nous parliez?
sam : c'est ça
calfas : difficile si vous ne pouvez plus bouger


le commandant ranson arrive


commandant  : sans réacteur à naquadria pas d'hyper-espace, mais sachez que le prométhée reste en mesure de se défendre en cas d'attaque quelqu'elle soit
sam : permettez moi de vous présenter le colonel ranson qui commande le prométhée
président ashvan : c'est un grand honneur
calfas : je vous assure que nous n'avons pas l'intention de vous attaquer, du moins pas sans provocation
commandant : dans ce cas à quoi sert les canons pointés à bout portant sur mon vaisseau ?
calfas : il faut bien que nous prenions certaines précautions colonel, (sam et jack se regardent) par exemple si jamais le président ashvan et moi ne sortions pas à l'heure prévu de votre appareil nos troupes ouvriraient immédiatement le feu
commandant : dans ce cas ne perdons pas de temps à discuter
président ashvan : major, après vous je vous prie
sam : merci
jack : (au président et à calfas) allez-y

sur la planète, à la bibliothèque


l'homme qui observe jonas et teal'c les cherche, ne les voyant plus à l'endroit où ils se trouvaient, teal'c et jonas apparaissent derrière lui. l'homme se retourne


teal'c : est-ce qu'on peut vous aider?
homme : pardonnez moi, je ne voulais pas vous ennuyer, je m'appelle tarek salomon, je suis professeur de mathématique dans cette université
jonas : je m'appele jonas quinn et voici teal'c, (tarek le salut en inclinant la tête, teal'c lui répond de la même façon) si on vous intrigue tellement il fallait venir nous parler
tarek : sauf votre respect mr quinn, se n'est pas vraiment à vous que je m'interesse mais plutôt aux recherches que vous menez
teal'c : continuez
tarek : on m'a dit que vous vouliez retrouver l'anneau des dieux, et je pense que je pourrais vous aider


à bord du prométhée, des assietes sont emmenées sur la table autour de laquelle sont installées jack, sam, le commandant ranson, le président ashvan, calfas, le major gant ainsi que les deux autres habitants de la planètes


commandant : j'espère que vous ne serez pas trop déçu, l'organisation de repas officiel ne faisait pas parti des prérogatives de notre mission
président ashvan : c'est fascinant, dire que la nourriture que nous nous appretons à déguster vient d'ailleurs, elle a été préparer sur un monde à des milliers d'années lumières d'ici
jack : sa à l'air de vous réjouir, moi je trouve pas l'idée très appétissante
major gant : le cuisinier du bord à fait le maximum
sam : mr le président, au cour de nos recherches nous nous sommes aperçus que vos archives ne remontaient pas à plus de 300 ans
président ashvan : l'explication est simple, nous ne possédons aucun documents plus ancien que cela. avant se sont les ténèbres, l'aire de la terreur, nos ancetres ont préféré tout effacer. ils ont détruit les archives et n'ont rien transmit à leurs enfants, il n'y a que depuis à peu près 300 ans que nos historiens ont recommencé à consigner les faits et les dates
sam : vous avez perdu des milliers d'années d'histoire de votre planète
calfas : c'est exact
jack : personne n'a fait de recherche ? par... pure curiosité?
président ashvan : ce n'est pas une question de volonté puisque nous n'avons pas le choix, même si notre histoire nous interessait in n'y a aucune trace, tout a été détruit il y a des siècles de cela
calfas : de toute manière, quoique qu'il est pu se passer avant l'année 0 cela n'aurait que peu d'importance aujourd'hui, la société contemporaine n'a pas besoin de connaitre des souffrances d'hier
commandant : sur la Terre, nous nous efforçons d'étudier le passé, il y a tant à apprendre
calfas : pour nous il n'y a rien de plus ridicule que la nostalgie, c'est une faiblesse
sam : (essayant de détendre l'atmosphère) à mon avie, les deux points de vue sont défendables
président ashvan : je suis d'accord avec vous major... (portant un toast) buvons, à l'histoire, et buvons aussi au futur


dans un couloir du vaisseau

sam et jack raccompagnent les invités


calfas : colonel o'neill, major carter, ce repas fu interressant
sam : ravi que vous ayez apprécié
jack : ah non carter se n'est pas ce qu'il a dit
président ashvan : mais moi j'ai apprécié, merci encore
jack : dite moi mr le président, j'ai une idée, maintenant qu'on se connait un peu mieux,  peut-petre pourriez vous braquer vos canons dans une autres directions
calfas : à notre place, le colonel ranson ne serait-il pas aussi méfiant?
jack : ah si, probablement
calfas : mr le président (faisant signe au président de passer devant lui)
président ashvan : (faisant signe de passer devant) allez-y calfas, partz devant, je vous rattrape


calfas s'éloigne, suivi de sam et des deux autres habitants de la planète


président ashvan : veuillez pardonner le comportement du commandant calfas, on ne peut pas dire qu'il soit très diplomate
jack : oh, c'est pas grave, moi je le suis encore moins
président ashvan : vous savez colonel, depuis que j'ai été élu à ce poste, beaucoup de gens me repprochent de pas avoir une politique assez ferme en matière de sécurité. evidement cela profite à calfas qui défend une ligne plus dure que la mienne
jack : ce n'est pas notre arrivé qui a du améliorer votre situation
président ashvan : non... j'espère seulement que leur méfiance ne vous empechera de trouver la porte des étoiles. sa serait pour nous une découverte essentielle. elle représente notre histoire, notre patrimoine

sur la planète


tarek : je vous d'excuser le désordre dans lequel est mon bureau
jonas : bien, vous disiez pouvoir nous aider à retrouver l'anneau des dieux, de quel façon?
tarek : grâce à mes recherches, (il se tourne pour récupérer des objets dans un coffre) j'ai passé ma vie à collectionner les trésors perdus du passé, ces reliques d'une époque où mon peuple n'avait pas encore renié son dieu
teal'c : de quel dieu est-ce que vous parlez?
tarek : de notre créateur, horus, nous ne sommes plus très nombreux à croire en lui malheureusement
teal'c : c'est la marque d'heru'ur
tarek : vous connaissez mon dieu?
teal'c : heru'ur n'a rien d'un dieu, ce n'est qu'un goaul'd
tarek : c'est surement un malatendu, d'après de nombreux épitres c'est lui qui nous a donné la vie, nous lui devons respect et obéissance
jonas : les goaul'ds se font toujours passer pour des dieux mais tout ce qu'à fait heru'ur c'est emmener votre peuple ici comme esclave
teal'c : heru'ur a ensuite abandonné vos ancetres sur cette planète, les minerais qu'il recherchait devaient manquer
jonas : à la suite de quoi les tagréans ont du détruire ou peut-être enfouir tout ce qui leur rappelait leur ancien dieu, y compris sa porte des étoiles
tarek : oh mais nos ancetres n'ont pas tout détruit, (sortant quelque chose de son coffre) la preuve, j'ai retrouvé ceci (il s'agit d'un parchemin qu'il tend à jonas). ma maitrise de ce language est extremement limité mais apparaments il est question d'un artefact appelé charpaÏ
teal'c : chapaï
tarek : ah
jonas : c'est de l'egyptien près dynastique avec quelque variation, bravo tarek c'est une pièce magnifique, ce passage parle de l'endroit où ils ont enterré la porte des étoiles, les plaines arrides du nord
tarek : il s'agit surement du désert de sable de han'ur, rien que des dunes à perte de vue, c'est là-bas que j'ai trouvé de nombreux reliques
jonas : han'ur? (se tournant vers les deux gardes à la porte) dites, on voudrait bien aller faire un petit tour


dans un pièce se trouvent des gardes, calfas et le président ashvan


calfas : ils veulent qu'on les emmene quelque part dans le désert
président ashvan : et bien faites le
calfas : c'est une très mauvaise idée
président ashvan : pourquoi? vous avez peur qu'ils découvrent  quelque chose que vous préférez ne pas voir?
calfas : lorsqu'on prépare une invasion on effectue d'abord une reconnaissance
président ashvan : (coupant la parole à calfas) calfas vous êtes ridicule
calfas : et vous un imprudent
président ashvan : notre peuple vient d'avoir le privilège de rencontrer des ambassadeurs venues d'un autre monde, est-ce que vous vous rendez compte ? ils ont besoin de nous, alors nous les aiderons au mieux
calfas : nous ne connaissons même pas leurs véritables intentions
président ashvan : mais nous savons ce qu'ils ont à nous offrir, nous avons énormément à apprendre d'eux, grâce aux terriens et à la porte des étoiles tout l'univers s'ouvre à nous
calfas : un univers rempli de danger et d'ennemis que vous acceuillez à bras ouvert sur notre planète !
président ashvan : vous voudriez qu'on revienne en arrière mais c'est impossible. et même si nous le pouvions, je ne le ferais pas, je préfère aller de l'avant. maintenant qu'ils sont là, il vaut mieux faire avec plutôt que de se voiler la face, il vaut mieux les aider plutôt que de ....
calfas : (coupant la parole au président) : je ne suis pas d'accord avec vous
président ashvan : je ne vous ai pas demandé votre avis, je vous ai donné un ordre
calfas : dans ce cas je n'ai pas le choix


dans le désert de han'ur


jonas lit le parchemin, teal'c et tarek sont à côté de lui


jonas : logiquement, la porte devrait être entre ses deux stelles, ouai, en plein milieu
teal'c : vous en êtes sur jonas quinn?
jonas : je n'invente rien, je traduis


les trois hommes se mettent à creuser à l'aide de pelles, teal'c butte sur quelque chose


teal'c : jonas ...


jonas se retourne, teal'c lui montre qu'il touche quelque chose avec la pelle


jonas : sa serait la dalle du dessus?
teal'c : sa serait


jonas déblaye le sable à l'aide de ses mains, il arrive a faire apparaitre une dalle avec des inscriptions, il les lit  


jonas : "ici est enterré le chapaï de heru'ur, le faux dieu du peuple de tagréa, que jamais il ne revoit le soleil"
tarek : ce n'était pas une légende


par radio, teal'c : o'neill
jack : quoi de neuf?
teal'c : le chapaï est sous nos pieds o'neill
jack : ah bin ça c'est une bonne nouvelle
teal'c :  il nous faut des outils pour la déterrer et la redresser
jack : ashvan va nous fournir ça... félicitation messieurs


la porte est deterrée à l'aide de tagréans, sam se trouve avec eux


sam : jonas, le DHD a l'air intact


au loin, des hommes sont postés en ambuscade, calfas les observe grâce à des jumelles. la porte est redressée à l'aide de tousn une fois callé à la verticale et le DHD dégagé, sam est repartie du site


jonas : on n'a plus qu'à essayer


jonas enclenche un à un les symboles sur le DHD et active la porte. des coup de feu sont tirés sur le sol derrière jonas et teal'c. calfas arrive dans un "char" de la planère suivi de plusieurs hommes armés


jonas : calfas... qu'est-ce que vous fates là?
calfas : je suis venu reprendre ce qui appartient de droit à mon peuple


du coté du président ashvan


président ashvan : l'attitude de calfas est un scandale
jack : ordonnez lui de rentrer
président ashvan : c'est ce que j'ai fait, mais il refuse, il dit qu'il a fait ça pour protéger tagréa contre l'envahisseur
jack : faites le arrêter
président ashvan : nos forces armées lui sont loyales, je ne peux pas m'opposer à lui, nous aurions une veritable guerre civile sur les bras
sam : il a ses soldats, mais nous avons le prométhée, (à jack) une petite démonstration de force pourrait impressionner ses troupes
jack : vous oubliez qu'il y a encore quelques petites batteries de missiles qui sont pointées sur nous
président ashvan : c'est moi qui est choisi l'homme qui commande ces batteries, il fera ce que je lui demande, ayez confiance en moi colonel, si je lui ordonne de vous laisser partir il obéira

du côté de la porte


tous les hommes qui ont dégagé la porte sont agenouillés et ligotés à coté de la porte, jonas, teal'c et tarek sont devants


jonas : calfas, vous êtes en train de faire une énorme erreur
calfas : nos ancetres n'auraient pas enterré cette chose sans raison
jonas : vos ancêtres se trompaient, le moment est venu de cesser d'avoir peur de votre passé
calfas : se n'est pas notre passé que je protège mais notre futur, maintenant que vous connaissez nos capacités militaires vous allez revenir en force n'est-ce pas?
teal'c : vous n'avez rien à craindre de la part de la tauri
jonas : pourquoi pensez vous que nos peuples devraient être ennemis ? nous avons tout à gagner à avoir des relations amicales. nous vous apprendrons à utiliser la porte des étoiles
calfas : oui, et ensuite votre planète sera à nous


dans le vaisseau


jack : ils retiennent deux de mes hommes, nous devons aller les libérer
commandant : je vous signale que nous n'avons toujours pas de bouclier, si ils ouvrent le feu nous n'avons pas la moindre chance
jack : ashvan nous a promis qu'ils n'allaient pas tirer
commandant : mais il ne controle meme plus son armé, je n'ai pas l'intention de mettre mon équipage en danger
jack : ranson, il nous a juré que nous ne risquions rien
commandant : je suis désolé, (sam arrive avec ashvan) mais si ashvan se trompe se sont mes hommes qui mourront
président ashvan : si jamais j'avais tort colonel, alors je partagerai le sors du prométhée. ayez confiance en moi et en mes hommes. ils ne tireront pas sur votre appatreil
commandant : major gant, mise à feu des propulseurs conventionnels, armez nos propres lance missiles, nous répondrons si ils ouvrent le feu il vaut mieux être prudent
président ashvan : je vous assure que ça ne sera pas necessaire colonel


le président ashvan ressort de la pièce avec sam


commandant : j'espère qu'il sait se qu'il fait, sinon sa sera notre dernier voyage


le prométhée se dirige vers le site de la porte


major gant : aucune réaction en provenance des batteries de missiles, ils nous laissent partir
commandant : alors tout va bien. programmez les coordonnées de la porte des étoiles
homme : à vos ordres mon colonel


le prométhée arrive au-dessus de la porte
dans le vaisseau jack et sam sont équipés pour aller au sol, le président ashvan est avec eux


sam : vous tenez vraiment à descendre mr le président? si la situation dégénère nous risquons...
président ashvan : (coupant la parole à sam) sa ne me fait pas peur major, il y a très longtemps que j'aurais du m'occuper de ça.
sur haut-parleur, commandant : ranson à o'neill, nous sommes en position
jack  : (par radio) bien reçu


jack fait signe d'enclencher les anneaux de transports. ils arrivent devant calfas et ses hommes


jack : (par radio) prométhée, n'ouvrez le feu qu'à mon signal
commandant : bien reçu sg-1, nous vous couvrons


président ashvan : vous êtes allés trop loin calfas, relachez ses hommes
calfas : gardez vos positions, nous ne pouvons laisser la planète sans défense face à ses étrangers
président ashvan : le commandant calfas, c'est un homme prudent, un brillant officier, mais à l'instart de nos ancêtres calfas croit qu'il est toujours préférable d'ignorer ce que l'on ne  comprend pas et d'enterrer pour toujours les choses qui nous font peur. moi aussi à une époque je préférais ne rien voir, mais j'ai ouvert les yeux. ces étrangers venus d'un autre monde représentent tout ce dont calfas a peur, il voit en eux des envahisseurs, mais ce sont les frères et soeurs de notre peuple. regardez l'anneau, c'est pars là que nos ancêtres sont venus sur cette planète. c'est le symbole de nos origines, certains ont préféré l'enterrer parce qu'ils en avaient peur, ils ont réagit comme le commandant calfas, ils ont choisi d'effacer toute notre histoire, mais si nous tournons le dos à notre passé, alors nous renonçons du même coup à notre avenir. je ne répeterai pas aujourd'hui, l'erreur qu'ils ont commises hier. calfas je vous relève de vos fonctions, que vos hommes déposent leurs armes....  je vous ai donné un ordre il me semble.


tous les hommes déposent leurs armes


présidents ashvan : soldat, emmenez-le


les soldats désarmes et emmène calfas


jack : j'ignorais que vous aviez une telle autorité
président ashvan : je l'ignorais aussi


une fois tout le monde libérait


sam : nous allons revenir avec tout l'équipement dont nous avons besoin pour réparer notre appareil
président ashvan : d'ici là, le colonel ranson et son équipage seront nos invités d'honneurs, et j'espère qu'à votre retour vous nous ferez le plaisir de diner au palais présidentiel


jack et le président ashvan s'éloignent pendant que sam se place devant le DHD à coté de jonas et teal'c


jonas : merci encore tarek
tarek : merci à vous, j'attends avec impatience votre retour, la redécouverte de notre histoire dépend de vous
jonas : nous ferons se que nous pourrons pour vous aidez mais vous êtes déjà le plus grand expert  en la matière, (à sam) notre ami va bientot avoir besoin d'un plus grand bureau je crois


sam ouvre la porte des étoiles


générique de fin

En Quête du Passé


MEMENTO TRANSCRIPT

TAG
Shot of the Prometheus (X-303) orbiting Earth.

Inside, a man jumps down a ladder and walks offscreen right. Colonel
William Ronson walks into the room from ahead.
Ronson: All right everyone, on your toes! Major Gant, Report
He walks past the major, who is checking out the console she's standing behind.
Gant: A ship has just exited a hyperspace window off our port bow,
Colonel. Goa'uld vessel, Sir, Hat'tak class.
Ronson: Sound General quarters (???)
He sits down in his seat next to her an Major Peter DeLuise's (!) consoles.
Gant: Goa'uld vessel is closing in on our position at fifteen
thousand meters. They're arming their weapons, Sir.
She sits down at her console as well.
Ronson: Shields at maximum! I want missile bays one, three and four,
and charge the primary weapons systems.
Klaxons start going off in the background.
Gant: Yes Sir.

Still inside, a couple of crewmen (and women) in blue overalls run
along a corridor, past another one who is checking out a box on the
wall. They run past a door, where Teal'c and O'Neill just emerge.
O'Neil exaggeratedly stumbles out of their way.
O'Neill: Excuse *me*! God that's annoying!
They walk up the corridor, Klaxons still sounding in the background.
Teal'c: I believe Colonel Ronson has issued a call for battle stations.
O'Neill: *again*.
Teal'c: Have we not been assigned to participate in the damage control effort.
O'Neill: Yes. And if there's *ever* any damage, I'll do my best to
control it. Right now, I wanna talk to Ronson.

On the bridge, Major Gant is sitting at her console as the two enter.
Gant: Goa'uld vessel is in range, Sir.
Ronson: Weapons Officer, prepare to fire on my command!
O'Neill (low, to Teal'c): He's the weapons officer, you'd think he'd
already be prepared.
Teal'c: Indeed.
Ronson: The bridge isn't exactly where you're supposed to be during
the battle drill.
O'Neill: Nnnnoooo... I've been meaning to talk to you about that.
Ronson: can it wait, until we're not in the middle of a drill?
O'Neill: *When* are we *not* in the middle of a drill?
Ronson glares at Jack calmly, who looks down for a second, then
raises his hands in defense.
O'Neill: Okay. We'll talk about it later. (Ronson doesn't believe his
sincerity) Teal'c, prepare to assist in damage control.
Teal'c: I am prepared, O'Neill.
O'Neill: See how melodramatic that sounds? It's unnecessary.
He turns to leave, Teal'c follows. The camera focuses on Ronson, who
sighs voicelessly. His face sets.
Ronson: Where were we...


RICHARD DEAN ANDERSON

STARGATE SG-1

AMANDA TAPPING
CHRISTOPHER JUDGE
CORIN NEMEC
DON S. DAVIS

EXECUTIVE PRODUCERS
MICHAEL GREENBURG
RICHARD DEAN ANDERSON

DEVELOPED FOR TELEVISION BY
BRAD WRIGHT &
JONATHAN GLASSNER

SCENE 1
Inside the Prometheus, a dark corridor, personnel walking around
busily, but not as hectic as before. O'Neill is sitting at a console
in a brighter part of the room, talking intently to someone as a
crewman passes behind him.
O'Neill: To be honest with you, Sir, I feel like we're getting *in
the way* here.
Onscreen is Hammond, a geeky-looking scientist can be seen in the
background. They're probably at Stargate Control.
Hammond: SG-1 has valuable experience with both hyperspace travel and
the Prometheus itself. Besides, your mission to P7X009 shouldn't take
more than a few hours. General Greer and I just want you there for
the shakedown cruise.
O'Neill (who has been looking around idly the entire time): In the
unlikely event of an emergency...
Hammond: Something like that. Enjoy the ride, Colonel. Hammond out.
The screen goes static, and we see O'Neill staring unhappily ahead, nodding.

EXT., the Prometheus still orbiting Earth, probably above the
Antarctic or a huge cloud bank.
Ronson (v/o): This is Prometheus, ...

INT., the bridge.
Ronson is walking in front of his seat.
Ronson: ... requesting go-ahead for mission start.

MEMENTO

Voice via wireless: Prometheus, this is Van-den-berg (?), you have an
affirmative for hyperspace window activation.
Ronson sits down between Gant and DeLuise.

ROBERT FOXWORTH

Ronson: Roger that. (to her) Major, we have a go.

JOHN NOVAK

Gant: Yes Sir, activating window.
She types somthing on her console, and we switch to...

EXT. Prometheus, a white, cloud-like hyperspace window opens in front
of the ship, and it swishes into it with a bright glare of light.
With a swosh we find ourselves...

EXT. Inside a Hyperspace channel that is vaguely reminiscent of the
inside of a Stargate wormhole, but without the screeching noise, and
a lot more cloudy and tunnel-like instead of flying through the
stars. The prometheus swishes past the camera, which pans to follow,
and we cut to...

INT. A wide corridor on Prometheus, two crewpeople, Ronson followed
by Gant are heading towards the camera from a doorway.

MIGUEL FERNANDES

Ronson: Run Level One Diagnostics on all weapons systems, including shields.
Gant: Ring transports?
Ronson: Hit all of them.

INGRID KAVELAARS
ALEX DIAKUN

They walk through a hatch and turn left.
Ronson: Also, set up a hull breach simulation for 0500. That's all.

CREATIVE CONSULTANT
MARTIN WOOD

Gant: Yes Sir.

She turns and heads back while he continues on his path, finding
Colonel O'Neill waiting for him, leaning against the side of the lift
with arms crossed.

CO-PRODUCER
PETER DELUISE

Ronson: Jack.
The sliding door closes behind the two.

PRODUCER
DAMIAN KINDLER

O'Neill: Got yourself a fine crew here, Ronson.
Ronson: Yeah, you got a pretty solid team yourself.
They stand, facing each other, not quite friendly, not quite hostile, taxing.

PRODUCER
ANDY MIKITA

O'Neill: Yeah, I was speaking of that.

SUPERVISING PRODUCERS
JOSEPH MALOZZI
&
PAUL MULLIE

Ronson: Jack... I know that in the event of a real situation with the
Goa'uld, you feel that your place would be on the bridge.
The door slides open and they exit the lift, Ronson leading the way.

CO-EXECUTIVE PRODUCER
N. JOHN SMITH

O'Neill: Well, if not me, you'd be a fool not to take advantage of
Teal'c's expertise, and Carter's a genius!
Ronson: You're absolutely right. But you're just along for the
shakedown cruise. My crew needs to be able to count on me and on each
other after you're gone.
They have stopped in a crossing and are facing each other again. Jack sighs.
O'Neill: I guess I can respect that.
Ronson: Besides, I highly doubt we'll run into the Goa'uld on this mission.

EXT. space, black with stars. A flash of light, and the Prometheus
pops out of hyperspace with a "whoosh".

INT. Prometheus, Jack and Ronson look baffled.
Ronson: We just dropped out of Hyperspace.
He steps around Jack and heads off. The camera stays with O'Neill,
who pulls out a small radio.
O'Neill: Carter, Teal'c, meet me on the bridge!
He follows.

We cut to the bridge, where two female crewmembers are fussing over
one of those fancy starchart glass things in the back of the room,
while closer to us, the weapons officer stares at his console in
surprise.
Ronson enters, followed by Jack. Gant is sitting at her console,
focusing on something on her screen.

EXECUTIVE PRODUCER
ROBERT C. COOPER

Ronson: Major?
Gant: We were supposed to be in hyperspace for another nine minutes,
Sir. I don't know what happened.
Sam and Jonas enter the room, and Sam immediately heads for Gant's
console, looking over her shoulder. Teal'c is hardly visible
following them in.

WRITTEN BY
DAMIAN KINDLER

Ronson sits down in his chair, turns to DeLuise on his right.
Ronson: What's our position?
DeLuise: 40.62 light years short of the target, sir.
Sam: Something must have caused the hyperdrive to shut down automatically.

We see a schematic of the Prometheus on Gant's screen labeled
"Prometheus X-303 System Analysis: Systems visual display mosule"

Jonas: The only way that would happen is if the computer detected
some instability in the Naquadria powering the engines.

DIRECTED BY
PETER DELUISE

Gant: He's right sir, diagnostics show a massive power surge in the
hyperdrive. The failsafe's kicked in to shut it down.
Ronson: Have you begun restart procedures?
Gant: I've tried, but the computer wouldn't let it start up.

We see "Engines offline" flashing on her screen.

O'Neill: Carter?
Sam looks up from Gant's console to O'Neill, standing between Jonas
and Teal'c. She attempts to say something as he continues.
O'Neill: You promised me it would work!!!
Sam: It did work.
O'Neill: No it didn't.
Sam: The hyperdrive was fitted with a buffer, like a surge protector.
It was designed to modulate extreme fluctuations in the energy coming
from the Naquadria. This shouldn't be happening.
Teal'c: Yet it is happening.
O'Neill: Yet it is!!!
Gant: Something must have damaged the buffer.
Sam (to Ronson): Sir, with your permission I'd like to take a look.
Jonas: Yeah, me too.
Ronson: Take Major Gant with you. Report back to me as soon as possible.
Sam: Yes sir.
While Gant removes her earphone, Jonas and Sam head for the exit,
followed by Gant. Jack looks annoyed and disappointed, like a
pouting child.

INT, we're looking down at the reactor through three bars. it
consists of two, roughly spheric bodies, one of which appears to be
transparent, while the other appears to be gold and black.

Cut to Gant's unbelieving face, whose view we very likely just saw,
behind her we can blurrily make out Sam at a console.
Sam: Well, we were right. Something caused the buffer to overload,
it's more or less fried.
Gant: I don't understand. It was created to handle massive amounts of energy.
The camera pans around her, and in the background past a long
console, where another female crewmember sits, enters...
Jonas: Gravity waves! I just checked the ship's sensor logs: We
passed through an intense gravity wave from a collapsing star while
in hyperspace.
Sam: That would explain it, it was too much for the buffer to handle.
Gant: But the hyperdrive engines are still intact, and we still have
the Naquadria, so...
Sam: Yeah, but we have no way of regulating it. There's no way to
calculate the distance we've travelled because of Naquadria's
inherent instability.
Jonas: We could end up anywhere.
Sam turns at Jonas's comment, obviously not happy.

EXT. Prometheus in space, floating along majestically.

INT. Sam and Ronson in front of a large schematical display onscreen.
They turn, and in comes
O'Neill: Well, if he was going to help out, he would've shown by now.
Ronson: Who?
O'Neill: Thor. Little guy? Grey?
Ronson: I know who Thor is.
O'Neill nods.
Teal'c: The Asgard have proven valuable in similar situations.
O'Neill: Carter?
Sam: I'm afraid it doesn't look good, sir. Even if we were able to
write a subroutine into the computer to bypass the buffer, we'd still
risk the reactor going critical.
Ronson: Well, use whatever need to repair the buffer. Cannibalize
whatever system you deem necessary.
Sam: With all due respect, Colonel, I can't.
O'Neill raises his eyebrows in disbelief. Teal'c inclines his head as well.
O'Neill: Carter?
Carter: Sir, I helped design the buffer module. I can tell you right
now there is no possible way I can make it operational. Not with what
we have on the ship. It's like an ... a lightbulb that has burned
out: You can't just fix it.
O'Neill: Do we ... have any extra bulbs?
Ronson: There is no redundancy for that particular system.
O'Neill: So you're saying there's no redundancy?
Teal'c who's zoned out by now, enjoying something on the ceiling,
looks back at O'Neill at that repetition.
Ronson: Even if we were to plot a course for Earth, using maximum
sublight thrust, it would take years. We don't have the supplies!
Sam: Not to mention the relativistic effects.
O'Neill doesn't get that last comment.
Ronson: That buffer has to be repaired.
Jonas, who was invisible behind Ronson all the time, takes this
opportunity to join in.
Jonas: Actually, there may be another solution.

We see a screen with lots of Stargate symbols (the 39-symbols flavor)
in a nice checkered grid.
Jonas: According to the cartouche, there's a planet .38 light years
from our current position, ...
Jonas is standing at the funky glass starchart and marks a white dot
with his cool blue marker.
Jonas: ... P3X744. We've tried dialing it unsuccessfully in the past,
but if it's on the cartouche then there had to be a gate there at
some point.
Teal'c: perhaps it may be buried.
Jonas: Well, if we can make it there and gate home, we can get what
we need to repair the ship.
Gant: We're still talking about a four month journey using sublight
engines, we'd never make it.
Jonas shakes his head, then nods as Sam says...
Sam: We use the hyperdrive.
Ronson, O'Neill and Teal'c raise their heads in surprise.
O'Neill: I thought we couldn't do that?
Sam: For a protracted period of time, no.
Gant (nodding): 744 would be a pretty short hop.
Sam: The shorter the burst of energy required, the less the chance of
instability.
Jonas: That's what I'm thinking.
O'Neill (to Ronson): It's your call. But I don't see how we have much choice.
Ronson: Major Gant, plot a course four 744.

EXT. Another shot of the prometheus Swooshing off into hyperspace.

EXT. The Prometheus swooshes out again in a flash above an Earth-like planet.

INT. The bridge, Jonas and O'Neill walking around the seats in the
background towards Teal'c.
DeLuise: Now orbiting P3X744, sir.
O'Neill: [Aye Port to Stowaway ???]
Ronson: Good work, people!

A short peek at a schematic of the reactor on Gant's screen which
suddenly turns red.

Gant: Sir, computers are detecting a rapid energy build-up in the
Naquadria cells.
Ronson: Shut down power to the reactor.
Gant: Controls will not respond, sir. Reaction is continuing uncontrolled.
Sam (next to her): jump must have triggered a power surge that
overloaded the reactor control systems. Sir, without the buffer we
have no way to stop the build-up. We have a few minutes before the
Naquadria reactor goes critical.
Ronson: Stand by to jettison the reactor module.
Gant: Yes, sir.
Jonas: Wait a minute, if I'm wrong about there being a stargate on
this planet, we're losing our only means of getting home!
Teal'c: It would appear there is little choice.
Ronson: Bring shields and sublight engines on-line.
Sam: We're not gonna be able to get very far away before it blows.
Ronson: Then we're about to find out just how good our shields are.
(via comm) All hands, brace for impact! (low) Reactor module
separation on my mark. 3, 2, 1, mark!
Gant pushes a button.

EXT. Somewhere on the side of the Prometheus, towards the planet, a
door opens and the reactor is jettisoned out, slightly spinning.

INT, bridge.
Gant: Module jettisoned.
Ronson: Get us clear! Full military thrust!
DeLuise: Sir.

EXT, Prometheus above P3X744, the reactor, a small blue light, is
flickering, drifting away from Prometheus, which accelerates away
from the planet in a curve. The reactor blows noisefully, a huge,
spheric, blue discharge around the explosion that is expanding,
slowly but steadily catching up with the fleeing ship.

INT, Prometheus, bridge. As the wave hits the ship, we see sparks
flying, the sound of the hull deforming, Sam is shaken a little next
to Major Gant. Ronson, Teal'c, and Jonas are seen bracing themselves
against the impact, and Jack is holding his ears shut at the noise.
Somewhere a pipe burst and spits out white smoke or gas, and Teal'c
hurries to close it off.

Ronson: Damage report!
Gant: Electromagnetic pulse penetrated the shield, sir. Primary
computer systems are down, all we have are artificial gravity and
life support on most decks.
Ronson: Casualties!
Gant listens into her earpiece.
Gant: None reported.
Ronson: How soon until we get systems back on-line?
Gant: It's too early to say, Sir.
Sam: I'd like to assist, if I may.
Ronson: Please do, Major.
DeLuise: Colonel Ronson, I'm picking up atomic bogies originating
from the planet's surface. Closing in on our position-- heading this
way!
Ronson: Can you identify them?
DeLuise: Velocity and size indicate some kind of long-range ballistic
weapon, Sir. We're under attack.
Another alert goes off beeping in the background as Sam, Teal'c,
Ronson and Jack react to this news.

We see the radar console's screen with two red blips approaching
towards the Prometheus in the center.

DeLuise: Missiles are on an intercept course.
Ronson: Evasive action, take us out of orbit.
DeLuise: We can't maneuver, sir.
Ronson: All right. Arm weapons, we'll try to take them out!
Gant: Weapons control is down, sir.
Ronson reacts.
Jack: How long before they hit?
DeLuise: Three minutes.
Sam: That's not enough time to get the systems back on-line, Sir.
Jonas: Colonel, they only launched their missiles after we exploded
our hyperdrive above their athmosphere. It could have very well
looked like an attack from their point of view.
Sam: I agree, sir. based on the weapons they fired, they're obviously
a very sophisticated race. the E.M. pulse that knocked out our
computer systems could have had the same effect on their planet.
Ronson: Then how were they able to launch missiles?
Sam: Ballistic missile sites on Earth are shielded for E.M.P.
O'Neill: Let's talk to 'em.
DeLuise: Two minutes to missile impact.
Gant: Sir, I can broadcast on multiple frequencies. If they're
listening, they'll pick it up.
Ronson: Do it.
O'Neill puts on a headset while DeLuise pushes some buttons.
O'Neill: This is Colonel Jack O'Neill from the United States Air
Force vessel Prometheus, can anyone hear me down there? (static) The
*explosion* that just happened in orbit over your planet was an
*accident*. The resulting E.M. Pulse damaged our ship and we are
defenseless against your attack. (more static) ... We've come a long
way to meet you folks ... so, if there's anything you could do to,
you know, stop those missiles...?
DeLuise: One minute to impact.
Ronson: (comm) Lock down all compartments and brace for impact!
"Red alert" noise goes off.
O'Neill: We'd very much like the opportunity to land and introduce
ourselves, but ... if you destroy our ship, that's going to be ...
very difficult... ? (more static)
Teal'c, Sam and Jack listen intently. (Where the hell is Jonas???)

We see the blips coming closer on the radar, then we see out the
front viewport of the Prometheus where, miraculously, the rockets
blow up in a bright flare of light, shaking the ship .

DeLuise: Missile self-destructed at seventeen thousand meters.
Ronson throws the surprised O'Neill a relieved look.
Kalfass: This is Commander Kalfass of the Tegrean security force. We
will transmit landing coordinates. Kalfass out.
O'Neill: Not exactly an engraved invitation, but...
Ronson: I would prefer not landing until we have our shields and
weapons back on-line.
Gant: We should have systems back up within a few minutes, sir.

EXT. Tegrea, the Prometheus is landing on a huge field. against blue,
slightly foggy sky, the sun shining down brightly (no lens flare
there, luckily).

INT, Prometheus. O'Neill, Jonas, Sam and Teal'c are headed down a corridor.
Jonas: The guy you talked to was Commander Kalfass. The name of the
planet is Tegrea.
O'Neill: Kalfass. Tegrea. Got it.
The four enter a room that seems to have a large, empty space in its middle.
Sam: Sir, I've been scanning for Naquada traces with the ship's
sensors, in an effort to determine the location of the stargate. So
far I've got nothing.
Teal'c: Could the information on the cartouche be incorrect?
Sam: Hasn't been wrong yet.
Jonas: If they don't accept our apology, finding the Stargate is
going to be the least of our problems.
O'Neill signs to a man a little off, who pushes a button on a panel
in the wall. The camera zooms back to show SG-1 standing in the
middle of a circle on the floor, which opens and a ring transporter
swooshes up and engulfs them. They're transported away and the guard
returns to his seat at a console.

EXT. Prometheus on the field. SG-1 are walking away from it, and we
get a nice sweep upwards, showing us the Prometheus and a whole lot
of small gunships, the size of small round zeppelins or large
balloons, and a similarly undefinable mixed design obviously guarding
our spaceship.

The greeting committee, about three tanks and two gunships, and a
whole load of soldiers in uniform, with who we'll learn is Kalfass
standing leisurely in front of one tank as if he owned it. As SG-1
approach across the field, they are encircled by loads of
camouflage-clothed soldiers with strage rubber neckpieces, vaguely
reminiscent of Jaffa-armor without the animal head, but without
shoulder pads.

The tank behind Kalfass turns its turret with two small guns, and
Kalfass in front of it glares at our heroes as he approaches in his
earth-coloured uniform (think "V for victory" if you care about the
way it's cut). We get our first good look at him as he commands...
Kalfass: Drop your weapons. Immediately.

A line of soldiers approaches towards SG-1, who are still holding on
to their weapons.
O'Neill: Howdy fellers! Colonel Jack O'Neill. United State--
Kalfass: Several powerful weapons are aimed at both you *and* your ship.
O'Neill: --s Air Force...
Kalfass: Disarm yourselves, or you'll be fired upon. This is not negotiable.
Teal'c: I believe he is being sincere in his threat, O'Neill.
Jonas (stepping forward): Oh... I guess we'll have to start trusting
them at some point. (he shrugs toward Jack)
O'Neill: Yah...
They put down their rifles, Sam fiddling a little with hers.

EXT. The main city on Tegrea. Lots of factories, industrialized, two
TGV-like trains zooming by towards us on several levels of tracks.

INT. Some Tegrean council room. Ashwan, a female council member, SG-1
and Kalfass sit down at a triangular table. A number of guards (may I
say SFs?) in the background next to some palmtree-like plants.

O'Neill: I take it we have you to thank for destroying the missiles
before they hit our ship, thus saving our lives?
Ashwan: There was something in our voice that I trusted.
O'Neill (pleased): Oh! Did I mention we're sorry?
Ashwan: And knowing that the E.M. pulse caused damage to your ship
I'm willing to accept that it was unintentional.
Kalfass: I'm not so willing.
Ashwan: Power has been restored to the cities affected, Kalfass.
Kalfass: There was considerable impact on our economic systems.
Ashwan: They will recover!
Kalfass: But we still don't know the extent of the damage!
Ashwan: Nothing! Compared to the event of meeting a race of people
from another world for the very first time. It is a profound moment
for us. You've said that Tegrea holds the key to returning to your
home planet, could you be more specific?
Sam: Chairman Ashwan, we believe that you possess a piece of alien
technology that is capable of transporting living matter across the
galaxy.
The hosts are at a loss.
O'Neill: We'd like to borrow your Stargate.
Ashwan: I'm sorry. Our star-gate...?
O'Neill: Kind of a ring-thing? Comes with a dialer with symbols. It
spins around and lights come on and it kinda (makes a motion with his
hands) flushes sideways?
Ashwan shakes his head. Jonas pulls out a large notebook, probably
one of Daniel's diaries, and points at a full-page drawing of the
Stargate in the SGC, including the ramp that leads up to it.
Jonas: It looks like ... this! Once it's activated, it is able to
transport you from one planet another instantaneously. In this case
from Tegrea to our planet, Earth.
He hands around the book. A black council member stares at the
drawing, then hands it on with furrowed brow, Kalfass glances at it
and smiles derisively, then shows it to Ashwan, commenting as if they
were talking of the Yeti...
Kalfass: They seek the 'ring of the gods'.
O'Neill: If that's what you wanna call it ... 'ring of the gods' is good.
Ashwan: Please, understand: This ... device you seek, the ...
Stargate, I regret to tell you--
Kalfass: It's a myth!
Ashwan: There's never been a shred of evidence to prove its existence.
The whole table is quiet, Sam and Jack look at their hosts with
desperate eyes. Teal'c begins to smile slightly as...
O'Neill: Have you looked around? ... just...?
Sam: If you could grant us access to some of your historical data, we
might be able to shed some light on this situation...?
Kalfass: Nonono... Your freedom of movement is not negotiable. Once
this meeting is over, you're to return to your vessel and stay there
until further instructed.
Ashwan: In the mean time I will have some basic historical data
delivered to your ship.
Kalfass: Mister Chairman!
Ashwan: If you do somehow succeed to prove the existence of this
Stargate, we will be glad to help you locate it as an act of good
faith between our two worlds.
O'Neill: Thank you, Ashwan.
They all nod their graceful goodbyes and SG-1 leave the room, Jonas
waving goodbye awkwardly.

Kalfass turns to Ashwan and chides him...
Kalfass: They may well be gathering information for an invasion!
Ashwan: Even if you're right, knowing our history will do no harm.
But Kalfass, what if this ring *does* exist? Imagine, after all these
centuries, finding a piece of our past!
Kalfass: And what if our past was buried for a good reason?
Ashwan: Travellers from another *world* are seeking our help.

INT. Conference room of the Prometheus. Sam, Jonas and Teal'c are
sitting at a table covered over and over in books, notes etc. Jonas
has a laptop. There are also two female and one male Prometheus
crewmembers with them. They all look up as the sliding doors open
with a loud swoosh and Jack enters the room.
Jack: How is the homework?
Jonas: Well, besides the language, there is almost nothing to
indicate how these people got here. There's no archaelogical data, no
ancient writings, no documentation of any artefacts...
Teal'c: I have found no mention of the Cha'apa'ai nor any other
technology used by the Goa'uld.
O'Neill: Well that's a little weird. The Goa'uld are damned
litterbugs. They usually leave a lot of crap behind.
He sits down at the table next to Carter.
Teal'c: That is most often the case.
Jonas: If this is a comprehensive history of Tegrea, it's a joke.
Sam: I know, there's nothing here dating back more than 300 years.
O'Neill: Maybe a year is longer on this planet?
Sam: Maybe sir, but even so. Without an idea of where the Tegreans
came from, we have no way of finding the Stargate.
Jonas: So either they are hiding something from us, or...
Teal'c: Or their entire past has been erased.
O'Neill reacts.

EXT. The Prometheus with all those nice little hot-air-balloon
thingies floating around it.

INT. Outside the Elevator on the Prometheus. The doors swish open and
Ronson stomps out angrily, followed by O'Neill and Carter. O'Neill is
wearing his "I'm begging even though I hate doing this" look.
Ronson: You invited them for dinner?!
O'Neill: I was thinking more of a ... brunch...
Sam: To be honest, Colonel, we offered it in exchange for access to
their central archives.
O'Neill: A library pass for a tour of the ship.
Carter grins at that comment as they continue meandering through
various corridors on the ship.
Ronson: And when were you going to inform me of this little arrangement?
O'Neill and Carter stand opposite Ronson like two kids just caught
making out behind a bush, avoiding his eyes and staring around.
O'Neill shrugs and dons his puppy eyes...
O'Neill: ... Now?
Ronson sighs, pauses and attempts another tactic.
Ronson: You know, I can appreciate that you want to get home, but my
first priority is the security of this ship and crew.
O'Neill: Ronson! Your ship and crew are going nowhere unless we find that gate.
Ronson: I just don't like the idea of giving a guided tour of
Prometheus to the same people who've got gun batteries aimed at us!
O'Neill: We'd do the same damned thing.
Sam: Colonel Ronson -- we need these people to get home. And we
didn't exactly make a good first impression.
Ronson looks at Sam, his face tense, considering. He pauses a little
in his speech as he replies...
Ronson: We'll do this little Barbecue of yours, but that's as far as
I go. He steps around Jack, who turns and looks after him. Sam does
likewise, not sure whether to shake her head or be relieved that they
got Ronson this far. Jack looks after him, turns to Sam, looks after
Ronson again...
O'Neill: Do we have a Barbecue???
Sam's head snaps to O'Neill, she shakes her head, smirks, turns and
leaves him behind without a word.

EXT. The familiar view of the Tegrean's main city, factories, trains and all.

INT. A huge library full of books, the camera goes sideways following
one of the people walking while reading books, one man with a short
"the kid from Addams Family" haircut next to one of the larger
bookcases, other people in the corridors between the shelves. At a
table we see Jonas with a couple of open books in front of a computer
terminal, going through two batteries of CD-ROMs, and Teal'c next to
him. Teal'c looks suspiciously after a man walking past them with a
book, oblivious of their presence.
Jonas: How many planets has SG-1 been to?
Teal'c: a hundred and thirty-three
Jonas: And on each of them -- the ones inhabited by humans at least
-- has been some indication of their origins, right? I mean temples,
ruins ...
Teal'c: It is indeed a mystery, Jonas Quinn. A Goa'uld would not
bring this many Tau'ri to a new world and not force them to build
monuments in his honor.
Jonas: Well, I don't care how hard you try, you can't erase history.
Something has to remain. We just need to find it.
Teal'c turns his head to see the man near the shelf, who suddenly
feigns an increased interest in the scrolls next to him.
Teal'c: We are being watched.
Jonas: The guy half hiding behind the bookshelf? Ph! He's been
chasing us since we got here, ...
The man attempts to put a scroll back on the shelf with some others,
bringing them all down noisily. Teal'c looks slightly pained by his
follower's ineptitude. Jonas smirks with a pitying look on his face.
Jonas: ... and not very well either.

INT. The Prometheus. Yet another of these numerous corridors, or
maybe we're even looking down one onto the bridge. Jack, Ashwan, Sam,
Kalfass and the two nameless council members head up the corridor
towards us.
Ashwan: Most impressive. And you say much of the technology
incorporated into your vessel is of ... alien origin?
Jack: ... Yyyyesss.
Sam steps forward to save her Colonel upon his gesture
Sam: Most of the key systems, in fact. (See,) it's one thing to build
a ship, it's another to fly it across the galaxy.
O'Neill: We haven't quite gotten that part straightened out yet...
Sam: We use a rare element called Naquadria to power our hyperdrive
engines, but it can be extremely unstable. In fact, that instability
ultimately led to the explosion above your planet. We (waves her
hand) had to eject the reactor.
Ashwan: But why use such a dangerous substance to power your ship?
O'Neill: I've asked the *same* question!
They turn, Sam probably glaring at him, before turning back and
resuming their conversation along with their leisurely slalom walk
along various corridors on the ship.
Sam: For the time being, Naquadria is our shortcut to interstellar
travel. More stable forms of energy simply don't provide enough power
to run the hyperdrive.
Ashwan: Several of my advisors have expressed concern that this is a
military vessel, what would you have to say to them.
Jack (from behind them): That ... they're right.
Sam: Prometheus was designed primarily for defensive purposes.
Kalfass: From these Goa'uld you mentioned?
Sam: Yes
Kalfass: Without your main source of power?
They stop at a corridor, grouping a little, Sam and Jack on the left,
Ashwan on the right, Kalfass and the other two in the middle but
heading toward Ashwan. The Camera steps aside to show Ronson joining
the party.
Ronson: With or without the Naquadria reactor, this ship is more than
capable of defending itself against ... attack.
Sam: May I introduce Colonel William Ronson, Commander of the Prometheus.
Ashwan: It is an honor.
The two nod towards each other in a polite manner. Kalfass seizes the
opportunity to take Ronson up on his offer of testing the waters.
Kalfass: I assure you Colonel, we would not attack without provocation.
Ronson: There are several gun batteries aimed at my ship, Sir.
Kalfass: Well, we must defend ourselves from any action you might
take. For instance, should Chairman Ashwan and I fail to appear at a
specific time, my men have orders to fire those batteries.
Ronson smiles a little forcedly, but can't resist getting in an
attempt at getting his will.
Ronson: Then perhaps we had better continue the tour.
He steps out of the way. Ashwan stretches out one hand towards Carter.
Ashwan: Please, Major Carter, after you.
Sam: Thank you, Sir.
O'Neill motions to Kalfass offscreen.
O'Neill: Sir.
They walk down the narrow corridor in single file.

INT. Tegrea, the library. The man with the weird hair and a
turtleneck pullover that just misses being retro peeks out from
behind his bookshelf, obviously looking for our two aliens. In the
backgound, a few SFs can be seen guarding the exits. The man walks
down one of the aisles between the bookshelves, and suddenly Teal'c
and Jonas are behind him, stealthily having turned the tables on him.
He notices Teal'c's heavy step behind him and turns, smiling
awkwardly in a Daniel Jackson kind of way. He's obviously a scientist.
Teal'c: May we be of assistance?
Terek: Forgive me, I did not want to intrude. (he bows deeply) My
name is Terek Salamen. I'm a professor of mathematics here at the
university.
He grins, as if expecting them to be impressed.
Jonas: Well, I'm Jonas Quinn, this is Teal'c. Uhm... if you're
curious about us, you should just come over.
Terek: With respect, Mr. Quinn, it is not you I was curious about, it
is what you seek that interests me.
Teal'c: Continue.
Terek: I've heard that you seek evidence of the 'ring of the gods'. I
believe I can help you find it.
He smiles at them proudly, and Jonas raises his eyebrows in surprise.
Our two aliens turn towards each other and exchange a look.

INT. Prometheus. The heavy doors to a room slide open, and several
crewmembers with plates filled with food (looks like meshed potatoes
or rice, and peas, plus a little meat ... yummy) enter. We follow one
of them to a neatly but spartanically set-up table, which has Major
Gant, Carter and O'Neill on one side and The male council member, the
woman, Kalfass and Ashwan on the other. O'Neill and Ashwan sit at the
front of the table to the side of Ronson, who is hosting the dinner.
Ashwan is performing a fascinated vivisection of his meal, while
Kalfass and the others seem to be still building up the resolve to
attempt it. The plates are set down in front of Carter and Gant, and
O'Neill and Ronson are going to be served soon.

Ronson: I hope everything is satisfactory. We weren't expecting to
host a formal dinner when we started this mission.
Ashwan (holding up a fork with peas stuck to the top): It's
fascinating! To realize we are eating food, grown and prepared on a
world, millions of lightyears away!
The female council member smiles acknowledgingly, Kalfass seems to
barely suffer it.
O'Neill (lifting his glass of water): And frozen, millions ... of
...years ... ago ... ?!
Sam has started eating as well, and Ashwan nods in recognition of
O'Neill's words.
Gant: It's the best we have on board.
We see Kalfass examining his fork with interest, then aptly using it
to pick up a litthe meshed potatoes with sauce from the top of the
heap. He lifts it to his face and smells on it suspiciously. The
female council member still seems a little at odds with the purpose
of her fork.
Sam: Mr. Chairman, we couldn't help but notice in our research that
your history seems limited to the last 300 years.
Ashwan pauses a little, eyes on the food, considering his words under
the scrutiny of Kalfass.
Ashwan: Prior to our ... recorded history, our people endured a long
and terrible ... dark age. One they desperately wished to forget. And
thus only after Tegrea emerged from this black era, the historians
began again to record events.
Sam: But that means that you're missing thousands of years of the past?
Kalfass: Yes.
O'Neill: Aren't you ... curious?
Ashwan: Well it's hardly a question of choice, Colonel. Even if we
wished to know our ancient history -- there is none to study. All
evidence of it was destroyed centuries ago.
Kalfass: We believe that what came before year zero has no intrinsic
value to our society. The society of the new era has no need to know
how they suffered.
Ronson: On Earth, we study our past to learn from it.
Kalfass: Whereas we believe that Nostalgia is a sign of weakness.
They exchange challenging stares, then go back to hide behind polite
but forced smiles. O'Neill stares ahead, obviously trying to think of
a way to save the situation, then turns towards Sam. She picks up his
look and quickly offers...
Sam: I'm sure both points of view have merit.
Ashwan: Well said, Major!
Ronson and Kalfass pull back, the situation diffused -- for the moment.
Ashwan: A drink: to history. And to the future.
The Tegreans raise their drinks to their foreheads for the toast,
while the Earthers toast lower. Ashwan mimics Earth-style. It takes
O'Neill a while to attempt an uncomfortably-looking Tegrean toast.
Kalfass doesn't appear very pleased at anything Ashwan has said so
far.

INT. A corridor on Prometheus, Ashwan and O'Neill lead the group
around a corner, followed by Sam and Kalfass, then the other two
council members.
Kalfass: Colonel O'Neill, Major Carter, the meal was ... interesting.
Sam: Glad you liked it.
O'Neill: He didn't say *that*.
Ashwan: Well, I did, thank you.
O'Neill: Yeah, you know, now that we got to know each other a little
better, you think that having those guns pointed at us is completely
necessary?
Kalfass: Would your Colonel Ronson not be as vigilant?
Jack has marched a little ahead, not noticing the others have
stopped. He turns and shrugs.
O'Neill: Yesss... I'm sure he would.
Kalfass nods in agreement, then motions towards O'Neill with his right arm.
Kalfass: Mr. Chairman.
Ashwan (does likewise): Go on Kalfass, I will join you in a moment.
Kalfass pauses, then gives in as he, Carter and the two nameless ones
go ahead, leaving O'Neill and Ashwan behind.
Ashwan: I apologize for Commander kalfass' behavior, diplomacy is not
his strength.
O'Neill: Yes, we share that quality in common.
Ashwan: Since I took office, I have been perceived publicly as being
weak in matters of civic defense. As a result, Kalfass has growing
political support.
O'Neill: Our arrival hasn't helped things much, has it?
Ashwan: No. My only hope is that mistrust does not interfere with
your quest for the Stargate. I believe finding it would be a great
discovery for our people.

INT. The office of Terek Salam. Numerous wooden "toy airplane models"
(or maybe they're of paper?) that look like crosses between DaVinci's
flying machine and steam train engines are hanging from the ceiling.
Besides that, it might be Daniel's office at a University. Full of
books, crates of stuff, and a heavy wooden desk with a couple of
books and artefacts neatly arranged on it. There are two chairs in
front of the desk and one behind it, in front of a colourful glass
window. Teal'c enters and regards everything, not quite
comprehending. Teal'c sits down and Jonas, while speaking, does
likewise, curiously playing with the lid on a vase.

Terek: Please, excuse the state of my office.
Jonas: So! You said you could help us find the ... 'ring of the gods' ... how?
Terek: Ah... with these... I spent a ... a lifetime collecting them.
Relics from before my people tuned their back on their god.
He bends down complicatedly, opens a trunk behind him and pulls out a
couple of objects. An Ankh, a little Sarcophagus with a golden
Tut-Ankh-Ahmon-style mask and other trinkets.
Teal'c: To which god are you referring?
Terek: Our creator, Horus. Only a few of us dare believe in him.
He pulls a chain from his neck that has a golden hawk on it.
Teal'c: The symbol of Heru-ur!
Terek: You know him?
Teal'c: Heru-ur is not a god. He is a Goa'uld.
Terek (unbelieving): He's the one who made us! The relics speak of
him as the creator of all life, the one who spoke us into existence.
Jonas: More likely he's the one who enslaved your ancestors and
brought them here from Earth.
Teal'c: Heru-ur must have abandoned your people many years ago. When
the resources he sought were depleted.
Jonas: Then the Tegreans must have tried to destroy all evidence of
their former gods in an act of defiance, including everything to do
with the Stargate.
Terek: They did not destroy everything! This remains.
He turns and takes out an old piece of scripture, written on
parchment. Wrapped in rough, brown fabric for protection. It has red
writing on it, hieroglyphs, and in the middle there is a drawing of
the Stargate, Chevrons around a circle, and wavy lines indicating
water in its center. He hands it to Jonas, who exchanges a meaningful
glance with Teal'c: This is it.
Terek: My understanding of this language is extremely limited, but it
appears to be an etching of something called a Chap'ai?
Teal'c: Cha'apa'ai.
Terek: Aha.
Jonas: This text is a slight variation of pre-dynastic Egyptian. It
is beautiful. The section right here says: "heru-ur's Stargate we
found in the great desert to the north"
Terek: Oh, it must mean the wastelands of An-hur. They lie far beyond
the city. I found many of my artefacts there.
Jonas: Really?
Another meaningful glance. then Jonas looks back to the two unhappy
SFs that have been trailing them all the time.
Jonas: Guys? We'd like to take a little field trip.

INT. Tegrean council hall with the triangular table. Kalfass enters,
obviously ill at rest and toying with the holster of his gun at his
side. Opposite him, in his usual place at the tip of the triangle
sits Ashwan, reading some reports. Slowly Kalfass walks around the
table to where Ashwan is sitting.

Kalfass: They want to be taken to coordinates somewhere in the wasteland.
Ashwan: Then take them.
Kalfass: I think that's a mistake.
Ashwan: Because they may find something you do not wish them to find?
Kalfass: If this is some sort of reconaissance prior to an invasion...!
Ashwan: You are being ridiculous.
Kalfass: And you are being reckless!
Ashwan: Representatives from another *world* have come to Tegrea!
Another World! Do you understand?! And what's more, they seek our
help!
They glare at each other, and for the second time in the entire
episode, Ashwan clearly seems to be mad at Kalfass and doesn't care
to sound calm and polite. There's no doubt they're having an argument
there.
Kalfass: We do not even know their true intentions!
Ashwan: Or what they can offer us. An exchange of knowledge and
technology, the Stargate could open up the universe for our people!
Kalfass: A universe of potential enemies! I demand that you reconsider!
Ashwan: We cannot undo what has happened! (very calmly) The
difference is, Kalfass, I would not, if I could. They are here, and
we must deal with them, one way or another. I prefer to help.
Kalfass: And I prefer to--
Ashwan: And now, have them taken to the coordinates! (nods with finality)
Kalfass (nods coldly, hoarsely): As you wish. (he leaves)

EXT. The An-hur wastelands, Teal'c, Terek and Jonas are standing in
the middle of a plane, where about three very ruined pillars remain
standing. In the background, a few SFs and a tank or two can be seen.
Jonas is holding the parchment, studying it once again. He points out
things to his companions, Terek is intently following his words.
Jonas: The Stargate should be located directly in the middle of the
second and third monument.
Teal'c: Are you certain, Jonas Quinn?
Jonas: That's what it says.
We fade over to ...

EXT. Still the wastelands, between the two monuments. Our three
heroes are digging eagerly in the sand. A man behind them leaning
against some large of vehicle, watching their efforts. Teal'c
suddenly hits something hard.
Teal'c: Jonas.
He pokes at it some more, and it gives the sound of shovel against stone.
Jonas: Think that's the cover stones?
Teal'c: Indeed.
Jonas kneels down, putting aside his shovel and beginning to wipe
away the inch-thick layer of sand, his Colleagues eagerly watching.
He pulls out a brush and begins wiping the sand off the stones,
uncovering writing in Goa'uld or a similar writing. It's written in a
cartouche, not unlike the coordinates on the Giza cover stones.
Jonas (reads): Here lies Cha'apa'ai of Heru-ur, false god of the
people of Tegrea who'll never know the daylight again (?).
Terek: The ring exists!

INT. Prometheus. Sam is looking at reactor schematics on the wall
screen again. O'Neill is nearby with his radio.
Teal'c (radio): O'Neill.
O'Neill: What's up, T. ?
Teal'c: I believe we have located the Stargate.
Quick look back to Teal'c standing in the wastelands. Then we see
O'Neill and Sam exchanging surprised looks. O'Neill returns to the
radio.
O'Neill: Well that's good news.
Teal'c: (almost smiling) We will require assistance to retrieve it.
O'Neill: We'll talk to Ashwan. (as an afterthought) Nice job!
He turns to Sam who's smiling behind him, then both of them turn
around, Sam returning to her console while Jack heads off.

EXT. The Wastelands, the uncovered cover stones.
Now we see an incredible sequence reminiscent of the dig sequence at
the start of the movie, the images fading into each other, without
any spoken words, just the music building up. We see crowbars pushing
into the gaps between the coverstones, trying to get some leverance.
Lots of Tangrean helpers here. We see Jonas helping them lift away
one of the segments of the coverstones. Then we get a beautiful
overhead view of the scene, the coverstones one big stone circle, in
the middle a smaller circle with an Egyptian-style drawing of a man
(Heru-ur?) engraved and the Cartouche on the circle next to him. At
the top of the circle, the workers are removing the first segment,
and a hint of Stargate can barely be seen underneath.

The image fades several times and we see more and more segments of
the coverstones being removed, freeing almost half of the chevrons,
then two thirds. To this, the Stargate theme sounds beautifully in
strong low-pitched tones. As the final segment is being prepared, we
hear Sam's voice offscreen...
Sam: Jonas!
We see her and Terek in a sand hole, uncovering the DHD.
Sam: Looks good! It looks intact!

EXT. The wastelands, a little ways off. A couple dozen soldiers are
hidden in the grass, and at their peak behind a boulder, Kalfass
observes the scene with a Monocular (?). We see the site how he sees
it. The people are gathered around a large, thin crane, then we see
him remove his head from the glass and he reacts.

Meanwhile, at the site, we see half a dozen workers supporting the
gate with ropes, while the crane begins pulling the gate upright. We
see our three hobby-archaeologists at the winch, observing the
process. We see the gate being erected against the sunlight, the
camera panning around a lone shovel, giving us a nice view of the dig
site. As the gate exceeds 45 degrees, we can see sand pouring out one
of the gate's chevrons. The men are straining against their ropes,
preventing the gate from falling over in the other direction, and
then it stands upright.

We pan past the exhausted workers to see Terek and Jonas at the DHD...
Jonas: Well, let's give it a shot.
He hits nine symbols and the centerpiece, and we can see the Chevrons
lighting up in concert with his pushes, and then the wormhole erupts,
making the workers take a few steps back in surprise before the
vortex stabilizes. Jonas Smiles to Teal'c. Success!

Suddenly, gunshots impact to the side of our friends. plowing through
the sand, and a little off we see Kalfass at the gun turret of one of
the tanks, accompanied by armed soldiers running along at his side.
He's firing at them! Our archaeologists react, and as Kalfass' tank
almost jumps over the top of a little dune, he is close enough and
decelerates. Jonas and Terek stare in disbelief as he comes to a
halt, engine still rattling.

Jonas: Kalfass, what are you doing?
Kalfass: I'm taking back what belongs to my people!

EXT. Our view of the city, and yet another pair of trains. I'd really
be interested in seeing that schedule.

INT. The council room. Ashwan is pacing to and fro in front of
O'Neill and Carter, the female council member is behind him, looking
emphatically with a futuristic notepad in her hand.

Ashwan: His actions are outrageous!
O'Neill: Tell him to stand down.
Ashwan: I've done exactly that, Colonel. He refuses. He claims to be
protecting Tegrea's security.
O'Neill: Have him arrested.
Ashwan: Kalfass commands a great loyalty among many in the military.
Challenging him would only lead to civil war.
Sam: Sir, we could use the Prometheus. Her weapons would be more than
a match for Kalfass's troops.
O'Neill: There is still that nagging problem of all those guns pointed at it...
Ashwan: I've chosen the commander of those gun batteries myself. He
is loyal to me. Colonel, I will give you my word: He will not fire
upon your ship.
O'Neill swallows.

EXT. The Wastelands. Scores of guards with drawn guns at the dig
site, the tank, and our archaeologists and their helpers kneeling not
far from the gate. A guard is tying Jonas's wrists together with
zip-cuffs.
Jonas: Kalfass, you have no idea what you're dealing with here.
Kalfass: I know our ancestors buried this device for a reason...
Jonas: Maybe they were wrong? maybe ... it's time for you to stop
being afraid of the past.
Kalfass: No, it's not the past I'm concerned about, it's the future.
Having assessed our strength, you would undoubtedly return with
greater numbers.
Teal'c: You have nothing to fear from the Tau'ri.
Jonas: We just wanna fix our ship. Our people can become friends,
they can exchange knowledge, even trade. We'll even teach you how to
use the Stargate.
Kalfass: Yes. You will teach me how to use it.

INT. Prometheus, the back of the bridge with the star chart. O'Neill
and Ronson have just entered. They're heading forward, talking, then
Ronson sits down in his chair.
O'Neill: They're holding two of our men prisoner. We need the ship.
Ronson: Our shields are still down, Jack. If we take take off and
they open fire with those guns...!
O'Neill: Ashwan. Promised. They wouldn't.
Ronson: He just lost control of his government, and I'm going to
trust the safety of my crew to his word?
O'Neill: Yes. That's what you're going to do.
Ronson: Jack, if you're asking me to risk everyone on this ship--
Ashwan (entering with Sam and the female council member): If that is
so, Colonel Ronson, then I will be taking the same risk. You may
launch your vessel when ready. You'll not be fired upon.
Jack shoots Ronson a "Now get it over with!"-look, and Ronson sighs.
Ronson: Major Gant?
Gant: Sir?
Ronson: Fire up the sublight engines. (klaxons go off) Arm all
available weapons, and prepare to return fire. On *my* orders only.
Ashwan: That will not be necessary, Colonel.
He turns, and they leave the bridge again. As Ronson sits down, he
warns Jack...
Ronson: Let's hope your old man is right, or this is going to be a short ride.

EXT. On the landing field. The Prometheus lifts off, and the balloons
around it appear to be looking after it longingly, but nobody fires a
single shot.

INT. Prometheus bridge. Gant is listening into her headset.
Gant: No sign of weapons fire from the gun batteries, Sir. I think we're clear.
O'Neill gives Ronson his politest "I told you so"-look, and Ronson
accepts it with an almost-smile. They're both glad Jack was right.
Ronson: Very well. Proceed to the coordinates at one third thrust.
DeLuise: Yes, sir.

EXT. The dig site. The Prometheus flies in above the Stargate, the
prisoners and their guards stare upwards at the huge brick floating
above them. Kalfass and the other male council member stare upwards
in disbelief.

INT. Prometheus. The corridor leading to the ring transporter.
O'Neill, Ashwan and Sam are headed out.
Sam: Are you sure you're up to this, Mr. Chairman? Things could get
outta hand here--
Ashwan: I'm not afraid Major. I should have done this a long time ago.
Ronson (comm): This is Ronson. We're in position.
O'Neill (into his radio): Roger that.
The crewman in the background types on the panel again, making it
bleep, and the ring transporter whooshes our party of three...

EXT. The dig site on Tegrea. Sam and Jack are standing back to back,
rifles primed, Ashwan at their side facing in Jack's direction.
O'Neill is talking to the radio on his shoulder.
O'Neill: Prometheus, hold your fire until my signal.
Ronson (radio): Prometheus has your six, SG-1.
Sam turns to look over the Colonel's shoulder, while Kalfass glances
at the huge spacecraft looming overhead that just crashed his party.
O'Neill and Ashwan look around, but no offer of negotiations is
forthcoming. Ashwan takes in the scene, and then begins...
Ashwan: Kalfass, this has gone far enough. Release these men.
Kalfass: Hold your positions. We can not let him hand this device
over to the aliens.
O'Neill and Ashwan look around once more, but their situation hasn't
changed. Ashwan reconsiders his tactics. He smiles charismatically...
Ashwan: Commander Kalfass. (he nods acknowledgingly, looking around
to the soldiers, raising a hand almost-pointing at K.) He's a good
man, a cautious man. But he thinks as our ancestors did, that it is
better to control what we do not understand, to bury it, so it can
not harm us. I, too, once thought as he does. But no longer. These
... aliens that Kalfass fears so much are not conquerors. They are
long-lost brethren.
Kalfass looks around, a little unsure. Are my people listening to
him? Ashwan continues in stride, turning towards the gate, pointing
upwards at it.
Ashwan: Look at it! This ... is where we came from! This is who we
are! Our ancestors erased our history, our fear. And yet, without our
history, we cannot know who we are! Or what we may, some day, become!
I will not make that same mistake.
He walks up to Kalfass, addressing him directly, and in a low,
well-composed voice.
Ashwan: I am relieving you of your command. You and your men will stand down.
He turns, but nothing happens. He turns back around, and firmly, with
a threatening undertone...
Ashwan: I said: Lower your weapons!
The guards look around, then slowly, confusedly begin lowering their
weapons. Jonas and Teal'c breathe in relief, Sam and Jack exchange
relieved looks.
Ashwan smiles, then addresses the other council member...
Ashwan: Take him away.
The man takes Kalfass' gun, and the guards escort him away. O'Neill
walks up to Ashwan.
O'Neill: Didn't know that you had that in you.
Ashwan: Neither did I.
They both share a grin.

EXT. The dig site in front of the gate. The dust tail and sound of a
car driving away can be heard and seen through the Stargate, where we
see Jonas, Jack and Sam saying their goodbyes at the DHD.
Sam: We'll be back in a few days with some equipment to repair our ship.
Ashwan: Until then, Colonel Ronson and his crew will be our honored
guests. I hope you will join us at a state dinner upon your return?
Sam and Jack both smile in agreement, and Jack walks a little with
Ashwan and the female council member while Sam turns to Jonas and
Terek at the DHD.
Jonas: Hey, thanks Terek!
Terek: Oh, thank you. I hope you will soon return. There is much to
learn about our history.
Jonas: Yeah, we can definitely help you out there, but you know more
than most people on your planet. (to Sam) Got a feeling this guy's
gonna be getting a bigger office soon...
Sam smiles, then hits the seven symbols on the DHD. The camera zooms
in on the middle button as we can hear the wormhole engage.

(Cool end theme goes here)


Source : Stargate Fusion.

Kikavu ?

Au total, 89 membres ont visionné cet épisode ! Ci-dessous les derniers à l'avoir vu...

pilato 
28.08.2023 vers 23h

SkullCos 
20.03.2022 vers 03h

lolo0669 
13.02.2022 vers 14h

Kar026 
30.08.2021 vers 21h

Emmalyne 
14.10.2020 vers 13h

cyn738 
23.05.2020 vers 19h

Derniers commentaires

Avant de poster un commentaire, clique ici pour t'identifier.

Sois le premier à poster un commentaire sur cet épisode !

Contributeurs

Merci aux 4 rédacteurs qui ont contribué à la rédaction de cette fiche épisode

Angelgym34 
laetitia66 
makkura 
poupette67 
Activité récente
Actualités
Stargate la porte des étoiles : le film, disponible sur Prime Video

Stargate la porte des étoiles : le film, disponible sur Prime Video
La plateforme Prime Video étoffe une nouvelle fois son catalogue. En effet, sa cinémathèque...

Calendrier de Mars 2023

Calendrier de Mars 2023
Ouverture non programmée de la Porte des étoiles, ah si, une identification au dernier moment, c'est...

Calendrier : Février 2024

Calendrier : Février 2024
Attention la Porte des étoiles vient de s'ouvrir et le calendrier de Février vient d'être livré...

Samantha en lice pour le nouveau sondage du quartier The X-Files !

Samantha en lice pour le nouveau sondage du quartier The X-Files !
Dana Scully, médecin légsite et scientifique attitrée du Service des affaires non classées, en a...

Stargate la porte des étoiles : le film à l'origine de la série rediffusé le 24 janvier sur 6ter

Stargate la porte des étoiles : le film à l'origine de la série rediffusé le 24 janvier sur 6ter
6ter va rediffuser le film à l'origine de la série, Stargate, la porte des étoiles le mercredi 24...

Newsletter

Les nouveautés des séries et de notre site une fois par mois dans ta boîte mail ?

Inscris-toi maintenant

Sondage
HypnoRooms

langedu74, 12.03.2024 à 21:00

Un nouveau film est à deviner dans notre jeu Ciné-Emojis du quartier HypnoClap !

mamynicky, 13.03.2024 à 10:37

Bonjour les loulous ! Les Bridgerton s'offrent un nouveau design grâce à Spyfafa. Aux couleurs de la saison 3 et du printemps.

sanct08, 14.03.2024 à 11:53

Holà ! Les sondages de Star Trek - Le Caméléon et The X-Files vous attendent ! :=) Pas besoin de connaître les séries

mnoandco, 15.03.2024 à 19:50

Thèmes en vote côté "Préférences". Merci pour vos

lolhawaii, 16.03.2024 à 21:34

Nouveau design pour le quartier 9-1-1 / Lone Star !! On attend avec Prof' vos avis dans les commentaires sous la news du quartier

Viens chatter !